Categories: Actueel

Chinese damwanden bij TMA

TMA Logistics is een joint venture aangegaan met Hutchison. Zij exploiteren 54 containerterminals over de hele wereld. Amsterdam Container Terminal (ACT) is nu onderdeel van dit netwerk. De terminal ACT gaat nu Hutchison Ports Amsterdam heten. ‘We zijn nu gekoppeld aan een internationaal conglomeraat’, zegt Michael van Toledo, general manager van TMA Logistics. ‘We exploiteren de containerterminal op vier segmenten, veel meer diversiteit dan alleen containers.’

Veelbelovende segmenten

Projectmatige lading, zoals windmolens, is het eerste segment. Er komt weer een aantal grote nieuwe windmolenprojecten aan. De voorraad voor de projecten wordt bij Hutchison Ports Amsterdam opgeslagen en op de schepen geladen. De terminal is eveneens de logistieke hub voor de bouw van de nieuwe sluis in IJmuiden. ‘Een goede boterham voor de binnenvaart, er gaat veel via het water naar IJmuiden’, zegt Van Toledo. Breakbulklading is het tweede segment, zoals rollen staal voor bijvoorbeeld Tata Steel. Maar ook stalen damwand, 10.000 ton komt in een keer bij Hutchison Ports Amsterdam aan uit China en vanaf Hutchison Ports Amsterdam wordt het gedistribueerd in Nederland en Europa. 


Daarnaast RoRo-bussen, personenauto’s en treinen. Er is een uitstekende railverbinding naar de terminal, er lopen drie sporen over het terrein. De terminal is gebouwd voor containers, dat is de vierde tak. ‘Voor de binnenvaart is er een dagelijkse verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam. Daarnaast ook naar de inlandterminals zoals in Noord-Nederland, Harlingen en Kampen. Zesmaal per week is er een shortsea-afvaart.’ Samskip is de grootste shortsea-operator in de Noordzee die besloot Amsterdam op te nemen in de route, voor driemaal in de week.  

Nieuwe zijderoute

Sinds maart is ook China via Amsterdam met de UK verbonden. De Nieuwe Zijderoute – een treinverbinding – komt in Amsterdam aan. Van Toledo ziet daarin ook toegevoegde waarde voor de terminal. Tussen de Chinese stad Yiwu (regio Shanghai) en Amsterdam is een directe spoorverbinding tot stand gebracht. De Brexit gooit hier geen roet in het eten. Van Toledo is positief over het transport per schip naar Engeland. ‘De Brexit is juist voor shortsea-verkeer eerder een oplossing dan een bedreiging.’ Er komt een grotere documentatiestroom op gang bij een Brexit, documentenwerk is voor de logistieke dienstverlener het normale werk. ‘Ik verwacht dat het beter documenteerbaar is om een schip met lading in een keer af te wikkelen dan veel individuele vrachtwagens. Vrachtwagens worden stuk voor stuk afgehandeld, een schip in een keer.’ Van Toledo verwacht dat in Dover en Calais enorme files gaan ontstaan door al dat papierwerk. Met de Thea II handel je ruim 150 vrachtwagens in een keer af.’ 

Evert Bruinekool

Recent Posts

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

13 uur ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

15 uur ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

17 uur ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

17 uur ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

17 uur ago

Zesde FD Gazelle Award voor ConstruSteel

Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…

18 uur ago