Dit blijkt uit de prognose 2017-2018 ‘Omzet Nederlandse verpakkingsindustrie naar 6,5 miljard euro in 2018′ van ABN AMRO Sector Industrie.
Hoewel de recyclingdoelstellingen voor bijna alle verpakkingsmaterialen worden gehaald – in 2015 werd al driekwart van alle verpakkingen gerecycled – verschillen de percentages tussen de verschillende materialen fors. Zo worden vrijwel alle metalen verpakkingen gerecycled, maar komt slechts 51 procent van de kunststof verpakkingen terug als (verpakkings)product.
Hoewel dit internationaal gezien een zeer goed resultaat is kan dit percentage verder worden verhoogd wanneer producenten recycling als uitgangspunt nemen bij het ontwerp van de verpakkingen, bijvoorbeeld door verpakkingen zo te ontwerpen dat ze beter hervulbaar en herbruikbaar zijn. Ook het beperken van kunststofvarianten, kleurstoffen en additieven zorgt voor verbeterde recyclebaarheid en daarmee tot waardebehoud.
Bedrijven moeten voldoende slagkracht kunnen ontwikkelen om in te spelen op de veranderende wensen van consumenten. ‘Zo willen eenpersoonshuishoudens steeds vaker kleinverpakkingen en ouderen willen juist makkelijk te openen verpakkingen. Afnemers stellen eisen aan vorm, kwaliteit, opdruk, personalisering en milieuvriendelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid tot interactie met QR-codes, en de toenemende interesse voor biobased verpakkingen’, stelt Roderick Vos, Sectoranalist Industrie van ABN AMRO.
‘Dat vergt technologische vernieuwing in de vorm van investeringen in materiaalkennis en nieuwe machines. Voor kleinere ondernemingen is het moeilijk om daar zelfstandig aan te voldoen. We verwachten dan ook een verdergaande consolidatie in de Nederlandse verpakkingsindustrie, met veel interesse vanuit buitenlandse investeerders.’
De productie van de Nederlandse verpakkingsindustrie groeit volgens de prognose van ABN AMRO in 2017 en 2018 met respectievelijk 2,0 procent en 1,5 procent. Dit betekent een omzetstijging van circa 6,3 miljard euro in 2016 naar ongeveer 6,5 miljard euro in 2018. Belangrijkste drijfveren hiervoor zijn de aantrekkende consumentenbestedingen, de sterke toeneming van online retail-verkopen en de aanhoudende groei van de export.
Niet alle Nederlandse verpakkingsproducenten lukt het om door autonome groei voldoende schaal te krijgen. Daarom is er de afgelopen jaren een consolidatiegolf gestart, waarbij vooral grote
(buitenlandse) bedrijven en (private equity) investeerders Nederlandse verpakkingsproducenten hebben overgenomen. In onderstaande tabel staan een aantal recente voorbeelden. De verwachting is dat de
consolidatieslag de komende jaren door blijft zetten.
Vooral het volume van kunststofverpakkingen groeit met respectievelijk 2,5 procent en 2,0 procent in 2017 en 2018. Kunststof maakte in 2016 ongeveer 43 procent (2,7 miljard euro) van de omzet uit, maar vertegenwoordigt slechts 18 procent aan gewicht. Het verlagen van het gewicht van verpakkingen is een trend in de industrie, omdat het veel voordelen
biedt. Het scheelt in materiaalkosten, transport en het levert milieubesparingen op. Zo is bijvoorbeeld in de afgelopen tien jaar het gewicht van kunststof verpakkingen met bijna 30 procent verminderd.
ABN AMRO – Prognose 2017-2018 Verpakkingsindustrie.. |
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…