De verticale beweging komt uit het hydropneumatische krachtpakket van Tox; de horizontale beweging wordt tot stand gebracht met twee hydrauliekcilinders, welke zijn aangesloten op een pneumo-hydraulisch aggregaat. De operator heeft in de besturing de keus tussen meerdere cycli, wat de flexibiliteit van de pers vergroot.
De nieuwe Tox kalibreerpers zorgt voor een aanzienlijke productiviteitwinst, aldus de engineer bij de gieterij. ‘We hebben de cyclustijd vooral kunnen verkorten door de andere aansturing van de pers. Bovendien kunnen we nu in de besturing eenvoudig kiezen welke cyclus we willen: eerst horizontaal uitrichten en dan verticaal of omgekeerd. Of alleen verticaal of horizontaal uitrichten, ook daarvoor gebruiken we de pers.’
Afgezien van het verwisselen van het gereedschap – dat nog altijd met de hand wordt gedaan – gebeurt het omstellen van de pers op een ander product nu met een druk op te knop. De bediener kiest uit vier cycli. Bij zowel horizontaal als verticaal uitrichten, wordt de tweede beweging pas ingezet als de oliedruk in de andere eenheid een bepaalde grenswaarde heeft bereikt. In de huidige opstelling wordt de pers handmatig bediend. ‘Maar automatisering is in de toekomst mogelijk.’
Cirex ontwikkelt en produceert precisie gietstukken volgens de verloren wasmodel methode. De Nederlandse toeleverancier is een van de grootste verloren wasmodel gieterijen ter wereld. Bij dit gietproces wordt het model eerst in was gegoten, hier wordt een keramische laag op aangebracht waarna de gietvorm een autoclaaf ingaat. Door de verhitting smelt de was. De keramische vormen die overblijven, worden in een oven gebakken zodat ze voldoende hard zijn om het vloeibaar metaal in de mallen te kunnen gieten. De verloren wasmodel giettechniek biedt naast een grote vormvrijheid van het product ook een hoge nauwkeurigheid. ‘Toleranties van een paar tienden mm zijn heel gewoon’, zegt Frank ten Tusscher, Quality Engineer bij Cirex.
De gieterij levert vooral aan de automotive industrie in grote volumes, onder andere de behuizingen van benzinepompen, cabrio daksluitsystemen en motorcomponenten worden gegoten, ook voor andere sectoren, zoals de luchtvaartindustrie, machinebouw, medische industrie en elektronicasector wordt volop geproduceerd. Er wordt voornamelijk gegoten in hoogwaardig gelegeerd staal, tegenwoordig veelal roestvaststaal.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…