CLT Metal Service verkort doorlooptijd door lasersnijmachine

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

CLT Metal Service profileert zich met ‘smart metal shaping’. Grootste troefkaart is een volautomatische TTM lasersnijmachine voor buizen en kokers van veertien meter lengte met een maximale diameter van 610 millimeter bij een materiaaldikte van twintig millimeter. ‘Deze machine is uniek in Europa’, vertelt directeur Jo Christiaens.

Al bijna veertig jaar levert CLT Metal Service lichte en zware producten en samenstellingen in (roestvrij) staal en aluminium. Daarmee worden uiteenlopende markten bediend, van apparatenbouw en staalverwerkende industrie tot offshore en voedingsmiddelenindustrie. CLT beschikt over een geavanceerd machinepark en investeert continu in de nieuwste machines en technologieën, onder meer op het gebied van CNC-gestuurd 3D-lasersnijden, DNC-gestuurd kanten. Belangrijk is ook de eigen engineeringafdeling, vult Christiaens aan. ‘Die kan alle constructies vooraf in 3D zichtbaar maken, zodat we met de klant in een vroeg stadium al veel details kunnen bespreken en het maken van onnodige prototypes kunnen voorkomen. Op die manier verzorgen we flexibel en met korte doorlooptijden enkelstuks- en serieproductie. Dat verlaagt de kosten en versterkt de concurrentiepositie, van CLT én de klanten.’

Complexe 3D-vormen

Paradepaardje onder de machines van CLT is een volautomatische buislasermachine voor buizen van veertien meter lengte en een maximale diameter van 610 millimeter bij een materiaaldikte van twintig millimeter. Een unieke machine in Europa, aldus Christiaens. ‘Met deze machine kunnen we complexe 3D-vormen lasersnijden in één opspanning. Uiterst nauwkeurig en vele malen sneller dan met conventionele technieken. Uitgebreid maatwerk, dure lasmallen en problemen met lasnaden behoren hiermee tot het verleden. Lastige bewerkingen zoals gat-nokverbindingen, fictieve verbindingen, positioneringsmogelijkheden en graveren zijn nu kinderlijk eenvoudig en zeer kostenvriendelijk te realiseren. Laskanten worden meteen schuin gesneden voor de juiste lasnaad. Omdat wij nu met ‘mannetje-vrouwtje’-verbindingen kunnen werken, zijn lasmallen overbodig en kan de constructie na het hechten volautomatisch door de lasrobot worden afgelast.’

Besparing

‘Met de inzet van de machine is de klant in eerste instantie duurder uit, maar op het lasproces kan hij vervolgens 50-80 procent besparen’, stelt Christiaens. ‘Door de lange lengtes die wij verwerken kunnen wij ook nog eens tussen 10 en 15 procent besparen op materiaal. Alle onderdelen op het frame zijn met hoge nauwkeurigheid vastgelegd middels gat-nokverbindingen en graveringen waardoor foutenrisico nagenoeg nul is.’

 Door het gebruik van een buislaser weet CLT Metal Service de doorlooptijd met 50 tot 60 procent de verkorten.

De buislasermachine sluit goed aan op de grote kantbank van 640 ton bij een werkbreedte van ruim zes meter die CLT op de werkvloer in Horst heeft staan. ‘Met deze combinatie is elke afwijkende afmeting in gezet profiel maakbaar. Na het zetten van de plaat worden de gewenste uitsparingen en gat-nokverbindingen uitgesneden en dat alles volautomatisch. Reproduceerbaarheid en continuïteit bij herhaalopdrachten, ook van enkelstuks, zijn pluspunten van deze techniek.’

Kansen in agro en food
In 2010 heeft CLT Metal Service de nieuwe buislasermachine in gebruik genomen en sindsdien profileert het bedrijf zich met ‘smart metal shaping’. Daarmee liep CLT ver vooruit op wat sinds vorig jaar in Nederland Smart Industry heet, in nauwe aansluiting op Industrie 4.0. ‘Met ons unieke proces laten we één laser alle bewerkingen uitvoeren en kunnen we elke contour maken die je maar kunt bedenken.’
‘We zien vooral kansen in de agrarische techniek, denk aan grote frames voor landbouwmachines, en in de voedingsmiddelenindustrie. De markt voor schroeftransporteurs bijvoorbeeld is bij ons sterk groeiend. We richten ons op Nederland, België en Duitsland, met name het Rhein-Ruhr-gebied, waar onze grootste exportmarkt ligt.’

Dat is ook de reden dat CLT Metal Service volgende week op de Hannover Messe (13-17 april) staat: hal 4, stand C48.