Categories: Actueel

CO2-regels grootste bedreiging voor autoproductie

Dat stelt de researchafdeling van Euler Hermes in een recent verschenen onderzoeksrapport . Op eigen kracht zal het de auto-industrie niet lukken om te voldoen aan de verdere aanscherping van de Europese CO2-regels. Bovenop de reductie van -20 procent voor de komende twee jaar besloot de EU dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s in 2025 nog eens met 15 procent lager moet zijn en in 2030 met -37,5 procent.

Volgens het onderzoeksrapport stijgen alleen al dit jaar de productiekosten met zo’n zeven procent. De recent aangekondigde fusiegesprekken tussen Fiat/Chrysler en Renault moeten volgens Johan Geeroms, Hoofd Risk Underwriting bij Euler Hermes Nederland gezien worden als poging om tot kostenefficiency te komen met het oog op de miljarden-investeringen die op korte termijn nodig zijn.

‘Als we kijken naar de CO2-doelstelling voor 2021 kunnen we stellen dat nog geen enkele fabrikant die op de Europese markt actief is hieraan voldoet. Op basis van de cijfers van 2018 zou het totale bedrag aan boetes kunnen oplopen tot dertig miljard euro. Bedenk daarbij dat de winst van de autoverkopen in Europa neerkomt op zo’n tachtig miljard euro. Dat betekent dus dat de boetes de winst bijna halveren’, zo zegt Geeroms.

Het onderzoek laat zien dat de auto-industrie voor een grote commerciële uitdaging staat: een volledige doorberekening van de extra productiekosten aan de klant leidt tot een forse daling van de autoverkoop van -9 procent eind dit jaar en ook nog eens -18 procent tot 2025.

Innovatiekracht

Hoe hoog de lat ook ligt voor de auto-industrie, Geeroms vindt dat de autofabrikanten zelf tot een oplossing moeten komen. ‘Het klimaatvraagstuk dwingt producenten hun vernieuwingskracht te tonen. Daarmee bewijzen ze hun bestaansrecht voor de toekomst.’ Geeroms: ‘De EU veroorzaakt slechts negen procent van de wereldwijde CO2-emissie veroorzaakt. China heeft meer uitstoot dan VS en EU samen. Ik pleit daarom voor de geharmoniseerde aanpak waarbij de grootste vervuiler het meeste betaalt.’

De redactie

Recent Posts

Forklift Joe als zelfstandige vorkheftruck aan de slag bij maakbedrijf (video)

Specialist in AGV-oplossingen Kumatech heeft deze maand zijn eerste zelfrijdende counterbalanced forklift afgeleverd bij een…

11 uur ago

Twee miljoen voor mkb-innovaties

Minister Beljaarts van Economische Zaken trekt twee miljoen euro subsidie uit voor het stimuleren van innovaties die de…

12 uur ago

Structurele verhoging van WBSO belangrijke opsteker voor technologische industrie

Bij de behandeling van het Belastingplan is een amendement van CDA, CU, VVD, BBB en…

13 uur ago

Tata Steel zet in op extra bezuinigingen voor toekomstbestendigheid

Tata Steel Nederland moet in het eerste kwartaal van 2025 opnieuw stevig de broekriem aanhalen.…

1 dag ago

ASML en Duitse automotive centraal op Precisiebeurs

Met 370 deelnemers was de Precisiebeurs al in mei uitverkocht. Beursorganisator Mikrocentrum, het verbindende platform…

1 dag ago

Amerikaanse SurfacePrep neemt Leering uit Hengelo over

Het Amerikaanse SurfacePrep heeft familiebedrijf Leering uit Hengelo overgenomen. Leering, actief in straal- en oppervlaktetechniek…

1 dag ago