CoastOne op EuroBlech gelauwerd voor kantpers met spindelaandrijving

Op de vorige week gehouden vakbeurs Metavak in Gorinchem was deze kantbank met spindelaandrijving in de stand van Inter Imex te bewonderen. Deze leverancier van plaatbewerkingsmachines uit Utrecht heeft al sinds drie jaar de vertegenwoordiging van de Finse producent van kantbanken en automatische draadtapmachines. In Gorinchem spreken we Hans Burri, sales director van CoastOne Oy en Ruud van der Waart van Inter Imex.  ‘Het grote  voordeel van deze kantpersen met gesloten O-frame is dat door de  spindelaandrijving er geen aparte bombering meer nodig is. Bij een 3 meter 100 tons kantbank kun je met de vijf servoaangedreven spindels op vijf punten de eventuele buigafwijking corrigeren’, vertelt Burri. Een ander voordeel van een servo-elekrische kantbank ten opzichte van de conventionele hydraulische cilinders, is de energiebesparing. ‘Deze kantbank vraagt alleen energie als het ermee gaat buigen’, vult Ruud van der Waart aan.

Alhoewel deze nieuwe generatie Cone kantpersen met gesloten O-Frame speciaal is ontwikkeld voor grotere kantpersen, stond in Gorinchem in de stand van Inter Imex de 22 tons Cone 900. Dat is een 864 mm brede kantbank. ‘Deze op een na kleinste Cone is voor Inter Imex tot nu toe succesvol.  ‘De afgelopen twee  jaar heb ik al twaalf Cone 900 kantbanken verkocht in Nederland’, aldus Van der Waart.

Grote kantbanken

De Cone kantbanken zijn gebouwd in een symmetrisch, stabiel en overgedimensioneerd O-frame. Hierdoor wordt een hoge nauwkeurigheid bereikt. O-Frames zijn door de symmetrische constructie torsiestabieler en temperatuuronafhankelijker dan C-frames bij grotere kantpersen. Voordeel is 25 procent materiaal besparing met een hogere stijfheid en nauwkeurigheid. De kantbanken worden gemaakt in acht formaten, vanaf de 22 tons Cone 500 met één spindel tot en met de 150 tons Cone 4000 met zes spindels. De afstand tussen de spindels 600 mm. Iedere spindel heeft 22 ton perskracht en een repeteer nauwkeurigheid van 5μm. Afhankelijk van de machinelengte 1.000 tot 4.000 mm en buigkracht van 22 tot 150 ton worden er één of zes servomotoren gebruikt.

Servo

De servomotor en kogelomloopspindels zorgen voor een directe en precieze positionering en werken direct, zijn niet afhankelijk van temperatuurverschillen en indirecte overbrengingen. De combinatie van servomotor met encoder en kogelomloopspindel genereert een hoge snelheid met directe positionering en nauwkeurigheid. Door de servo-techniek is de machine olievrij, energiezuinig, milieuvriendelijk, onderhoudsarm en geluidsarm. Het principe van de buigaandrijving is bij de Cone gebaseerd op servomotoren en kogelomloopspindels, die de servo-mechanische rotatie direct en precies in een lineaire beweging omzetten. Door dit principe kan er een hoge snelheid en grote lineaire bewegingen met kleine motoren gerealiseerd worden.

Bombering

De Cone kantpersen genereren hun buigkracht door servo-motorisch aangedreven kogelomloopspindels. Elke spindel wordt afzonderlijk computergestuurd gecontroleerd waardoor de parallelliteit tussen bovenbalk en onderbalk eenvoudig ingesteld en aangepast kan worden. Door deze technologie met meerdere servomotoren kan de bombering eenvoudig voor een perfecte hoek ingesteld worden. De Cone 4000 heeft zes servomotors op een afstand van 600 mm. Deze zes NC gestuurde assen buigen en bomberen in één beweging. Deze technologie wordt ook wel direct buigen genoemd. De Cone kantpersen zijn servo-elektrisch, en daardoor bij uitstek geschikt voor integratie met geautomatiseerde cellen. De Omron controle en servo-technologie maakt eenvoudige integratie en communicatie met de servo-technologie van robots mogelijk.

i http://www.interimex.nl/

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago