Om tegemoet te komen aan de steeds agressievere Amerikaanse autowasinstallaties, heeft het Duitse Erbslöh een nieuwe oppervlaktebehandeling voor sierdelen ontwikkeld. Het nieuwe sol-gel systeem laat een glasachtige laag achter, die metaaldelen duurzaam beschermt.
Erbslöh, onderdeel van WKW Automotive, levert ondermeer de sierlijsten voor de BMW X5 en de Audi R8. Dit zijn aluminium extrusiedelen, die daarna onder andere gepolijst worden en nog een elektropolijstbehandeling ondergaan zodat een eloxaallaag aan het oppervlak ontstaat.
Autowasstraat
Bijzonder aan deze laag is dat ze groeit vanuit het aluminium zelf tijdens het elektrochemisch proces. ‘Maar ook deze harde beschermlaag is niet bestand tegen de chemicaliën die sinds 2000 in steeds meer Amerikaanse autowasstraten worden gebruikt’, legt Reiner Steins van Erbslöh uit.
De Amerikanen werken namelijk in toenemende mate met borstelloze wasinstallaties. Met hoog alkalische oplossingen wordt het vuil onder 80 bar druk weggespoeld. Daarmee echter ook de eloxaanbescherming, die niet bestand is tegen een pH 13,5, een waarde die je handen na vijf minuten volledig aantast.
Sol-gel coating
De nieuwe sol-gel systeem is een honderd keer sterkere coating dan de normale eloxaanbeschermlaag. De oppervlaktelaag is 10 minuten lang bestand tegen een alkalische oplossing met een pH waarde hoger dan 13,5. ‘Dat is vergelijkbaar met vijf jaar autoleven’, aldus Steins.
Sealumax wordt ook met een elektrochemisch proces aangebracht. De beschermlaag is onderdeel van het hele eloxaanproces. Een variant is Trimcoatal. Hierbij gaat het om een nanocoating die met een sproeiproces wordt aangebracht in een laagdikte van 2 micrometer. Deze laag biedt zelfs 30 minuten bescherming tegen een hoge pH waarde. Zelfs een half uur in zo’n bad tast de oppervlaktelaag totaal niet aan.