Column Caroline Rijnbeek: Mensen op hun plaats zetten

Een medewerker die altijd operationele taken heeft uitgevoerd en nu moet leren strategisch aan de slag te gaan. Hoe krijg je dat voor elkaar? In elk geval door hem ook letterlijk een andere plaats te geven in het bedrijf. Behoudt de persoon zijn oude stek, dan wordt het voor hem veel moeilijker zich te gedragen naar zijn nieuwe functie.

Met plezier keek ik vanochtend rond binnen het bedrijf van een ondernemer die ik al een tijdje ken. Telkens wanneer ik op bezoek ben, blijkt de organisatie weer een stukje te zijn gegroeid. De ondernemer heeft inmiddels vijftig man in dienst. Hoe mooi ook, de groei levert hem ook weleens worstelingen op. In dit geval ging het om drie medewerkers over wie hij zo tevreden was, dat hij het logisch vond hen tot bedrijfsleiders te benoemen en strategische taken te geven toen zijn bedrijf een bepaalde omvang had bereikt. Tot dan toe hadden zij altijd uitvoerende werkzaamheden verricht.

In de praktijk bleek het voor de drie niet zo gemakkelijk de omslag te maken. Tijdens een overleg bombardeerden ze hun directeur met operationele kwesties. Bijvoorbeeld: moeten we de heftruck vervangen? De ondernemer vroeg mij: hoe kan ik ervoor zorgen dat ze die knop wel omzetten in hun hoofd? Ik heb twee adviezen gegeven. Allereerst is het zaak dat de ondernemer het trio leert van binnen naar buiten te denken. De bedrijfsleiders moeten onder ogen gaan zien wat de consequenties van een interne beslissing zijn voor de klant. Leidt het besluit tot toegevoegde waarde? Neem die heftruck. Wat levert het de klant op als die wordt vervangen? Advies twee is zo eenvoudig, dat het bijna begrijpelijk is dat je er niet bij stilstaat. De drie bedrijfsleiders bemoeiden zich nog heel erg met alles wat zich op hun oude plek afspeelde. Hoewel, oude plek was eigenlijk niet de goede term.

De ondernemer had de drie geen nieuwe plaats gegeven binnen het bedrijf, in fysieke zin welteverstaan. Logisch dat zij zich moeilijk konden losrukken van hun vorige functie en nog steeds druk waren met operationele zaken. Ik zeg: zet iemand niet alleen op een nieuwe plaats in je organisatiemodel, maar ook in de bedrijfsruimte. Dat leidt normaal gesproken tot de gewenste gedrag- en mentaliteitsverandering.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago