De vraag naar zink heeft helemaal veel te verduren gehad. In de zinkmarkt was de vraag de afgelopen vier jaar alles behalve spectaculair en kwam zelfs bijna tot stilstand. Het groeitempo van de vraag naar zink kwam namelijk uit op slechts 0,8 procent gemiddeld per jaar. De zwakkere vraag en schokken aan de aanbodkant vormen de achilleshiel van de moeizame marktomstandigheden voor zink.
De zinkmarkt kende van 2007 tot en met 2012 een structureel overaanbod. Het hield de zinkprijs relatief laag. Maar door de sluiting van een aantal grote mijnen in de periode 2013-2016 verkrapte het aanbod flink. Veel grote mijnen moesten dicht als gevolg van uitputting of omdat het economisch niet meer haalbaar was om de zinkertsen te delven. Deze sluitingen zette het structurele overaanbod om in een tekort. In de periode 2016-2019 was er een gemiddeld tekort van twee procent van de totale consumptie. Het waren dus de problemen aan de aanbodkant die ervoor zorgden dat de zinkprijs naar nieuwe hoogtes steeg. Want de vraag naar zink nam in deze periode maar mondjesmaat toe.
De grootste eigenschap van zink is dat het fungeert als beschermer voor andere metalen, met name staal. Door staal met zink te galvaniseren is het staal beter bestand tegen corrosie. Door de jaren heen is gegalvaniseerd of verzinkt staal uitgegroeid tot één van de meest populaire staalsoorten. Inmiddels neemt de staalsector nu iets meer dan de helft van het geraffineerde zink voor zijn rekening.
Veel van het gegalvaniseerde staal wordt gebruikt en verwerkt in de bouwsector (45% van de productie) en in de automotive sector (25% van de productie). Dus zodra de bouwactiviteit of de productie van auto’s afzwakt, dan treft dat de vraag naar zink hard.
China is de grootste producent en consument ter wereld van geraffineerd zink. Het land heeft zijn aandeel in deze markt de laatste jaren flink uitgebreid, met name door de sterke groei van de bouw- en automotive sector. In de periode 2000 tot en met 2014 nam de bouwactiviteit met gemiddeld twaalf procent per jaar toe en de autoproductie met maar liefst dertig procent. Dit kantelde echter vanaf 2015. Toen nam namelijk de activiteit in deze twee sectoren flink af door de verdere afzwakking van de Chinese economie. In de periode 2015 tot en met 2019 daalde de bouwproductie met gemiddeld twee procent per jaar en nam de autoproductie nog maar met twee procent per jaar toe.
Het coronavirus heeft ook een grote impact op de zinkmarkt. De vraag is verder vertraagd, de voorraden zijn gestegen en de economische onzekerheid en lage prijs beperken de investeringen. Ondertussen neemt de productie van geraffineerd zink in China verder toe. In de eerste twee maanden van dit jaar steeg de output met bijna dertien procent op jaarbasis. Enig optimisme kunnen we nog putten uit het herstel in vertrouwen van metaalinkopers in de bouw en automotive sector. Die staat inmiddels weer in de groeifase. Aan zink hebben we echter voorlopig geen gebrek en dat legt flinke prijsstijgingen aan banden.
Casper Burgering, ABN AMRO
Reageren?
redactie@vraagenaanbod.nl
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…