Aluminium wordt veelvuldig toegepast. Er zijn heel veel soorten aluminium legeringen. Aluminium is voor meer dan 95 procent recyclebaar. Hoe kan het dat je zoveel soorten hebt en het toch zo goed kunt recyclen? Hoe haal je de legeringen uit elkaar? Hoe kan het dat je een kwaliteit hebt die voldoet aan de specificatie en uit gerecycled materiaal bestaat?
Na de levensduur van een product kan er eenvoudig een scheiding van legeringen gemaakt worden op basis van vorm. Als voorbeeld: wanneer er een gebouw gestript wordt legt men de profielen bij de profielen, de plaatdelen bij de plaatdelen en de knooppunten bij de gietdelen. Zo heb je eenvoudig al een erg goede scheiding van de verschillende legeringen.
Voor automotive en bouw ligt het recycling-percentage boven de 95 procent. Aluminium afval = geld, of wel aluminium schroot kan direct geld opbrengen. Uniform schroot heeft een hogere waarde bij de schroothandelaar dan een mix. Dat werkt het scheiden bij de bron in de hand. Zuivere kwaliteiten, 99,5% zuiver aluminium zoals hoogspanningskabels en of veelvuldig toegepast aluminium plaat uit de 1000-serie heeft de hoogste schrootwaarde. Ontstaat er toch een mix, dan zijn er de verschillende legeringsreeksen waar veel legeringselementen zijn toegepast. Voor een goed recept wordt er aangelengd met zuiverde soorten want legeringselementen eruithalen is lastig en op dit moment ook te duur. Met recycling van aluminium bespaar je 95 procent energie en het is een relatief eenvoudige proces.
Ellen Vaders,
Aluminium Metal Knowledge