Aluminium heeft een hoge specifieke stijfheid. Dat wil zeggen, sterk ten opzichte van zijn gewicht. Vandaar dat vliegtuigen voor het overgrote deel nog steeds uit aluminium bestaan.
Aluminium kun je makkelijk vormgeven. Dat is handig als je lichte sterke en stijve constructies wilt maken. Door de flexibiliteit in vormgeving kun je het materiaal daar neerleggen waar het nodig is zonder te veel massa te hoeven toevoegen.
Van nature is aluminium een zacht materiaal. Door toevoeging van verschillende elementen is het materiaal net zo sterk te maken als staal of net zo flexibel als een stukje aluminium folie om je boterham. Maar dat is dan weer nauwelijks gelegeerd.
Doordat je het kan legeren met verschillende elementen krijg je ook verschillende legeringsgroepen. Constructief kom je meestal tussen de 5000 en de 6000 legeringen tegen. Deze zijn ook nog eens goed te lassen. Staat er geen 4- (of 5-) cijferige code op tekening? Let dan op, grote kans dat je met een verouderde legeringsaanduiding te maken hebt. Lichtgewicht construeren? Een kwestie van selectief zijn, optimaal berekenen en het juiste proces kiezen voor de meest ideale vormgeving. Heb je een specifieke vraag, zend deze gerust in naar de redactie. De meest gestelde vraag zal ik in een volgend artikel behandelen.
Ellen Vaders, Aluminium Metal Knowledge