Column: Inspiratie krijg je samen

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Vraag en Aanbod en PKM, de adviesclub gelieerd aan de Koninklijke Metaalunie, hebben ook voor dit jaar wederom besloten discussiemiddagen te organiseren voor mkb-ondernemers. De eerste is inmiddels gehouden op een zeer inspirerende locatie.

De gastheer was het LAC, het Laser applicatiecentrum dat is gehuisvest op de TU Enschede. Tijdens deze bijeenkomsten wordt er een centraal en actueel thema in de groep ‘gegooid’.

 

Het centrale onderwerp sloot uiteraard aan bij de omgeving en luidde dan ook ‘Technologische Innovatie’. Tien ondernemers gingen eerst in twee groepen met elkaar in discussie om vervolgens een uur lang plenair met elkaar te debateren.

 

Het onderwerp sloeg in elk geval wel aan. Veel bedrijven worstelen met technologisch innovatie. Moet je de klant leidend laten zijn of moet je als maakbedrijf zelf met innovaties voor de dag komen? En hoe doe je dat in een economisch mindere tijd? Bij veel ondernemers blijkt dat de innovatieve technologieën dan toch wel even in de ijskast worden geplaatst. En dat is natuurlijk fnuikend voor de innovatieve doorontwikkelingen.

 

Dat Technologische Innovatie ‘leeft’ binnen de maakindustrie werd wel duidelijk. Alle tien aanwezige bedrijven zijn er op enigerlei wijze mee bezig. Dit leidde ertoe dat er vele tips en trucs over de tafel gingen. Toch hangt de voortgang van een innovatie af van een aantal factoren. Zo moet er een juiste ‘drive’ zijn binnen de onderneming, er moet de nodige creativiteit zijn en er moet passie zijn bij de betrokken medewerkers. De implementatie – het voortgangsproces – vraagt veel energie van de organisatie en bovendien moet er ruimte in de tijd zijn. Naast de aanwezige interne kennis, zouden bedrijven graag zien dat ze wat eenvoudiger kenniscentra zouden kunnen betrekken bij de innovatie. En deze weg blijken de ondernemers maar mondjesmaat te vinden.

 

Een goed voorbeeld overigens is het LAC dat als brugfunctie fungeert tussen het wetenschappelijke en de praktijk. Ondernemers kunnen hier hun probeleem op tafel leggen waarna er wordt gekeken welke oplossingen er voorhanden zijn. Wellicht moet deze brugfunctie ook voor andere sectoren gevolg gaan krijgen, want het gaat er tenslotte om dat de maakindustrie de innovatieve kracht niet laat voor wat het is. Binnenkort een uitgebreid verslag in Vraag en Aanbod. Uiteraard wordt het artikel ook als pdf op www.vraagenaanbod.nl geplaatst.

 

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl.

Twitter: VenA_rolf (via www.twitter.com).