In deze column moet de belastingdienst het vaak ontgelden en ik denk ook volledig terecht. Leuker was het al niet, maar makkelijker zeker niet. Ik had vandaag weer een belastingambtenaar, die haar mail niet gelezen had. ‘Sorry foutje, maar de aanslag is al opgelegd, dus u moet maar bezwaar maken.’
Toch begint ondernemen bij onszelf. Zonder winst, omzet of medewerkers, geen belasting. En wijzelf komen alleen vooruit door de innoveren. En dat is lastig, zeker als je niet wil dat het een toevalstreffer is. Is niet alles al bedacht? Wat kunnen wij nog toevoegen aan de wereld, dat er nog niet is. Er zijn bedrijven, die daar heel goed in zijn. Soms omdat ze iets sneller of beter kunnen uitvoeren dan anderen, ook al hebben ze het zelf niet bedacht, maar vaak door een goede innovatie-organisatie.
Zo’n organisatie begint met continu in contact staan met je eindgebruikers. Nee, niet de klant, maar met diegene die je product echt gebruiken. Een voorbeeld: stel je maakt winkelwagentjes voor Jumbo en je wilt de manier van makkelijk boodschappen doen echt verbeteren. Ga je dan met de familie Van Eerd praten? Nee, alleen als je tips wilt over belastingontduiking. Ook niet met de filiaalmanagers. Ik zou vooral met de gebruikers van de karretjes willen praten of eigenlijk beter: ze observeren. Wat is er nou onhandig aan die dingen, waar ergeren gebruikers zich aan en wat zien we misgaan bij het winkelen. Pas als je dat goed begrijpt, kun je beginnen na te denken welke oplossingen er mogelijk zijn.
Probleem: een innovatiemanager heeft de tijd en de gelegenheid, hoop ik, om diepgaande gesprekken te voeren met eindgebruikers en ze te observeren, maar de directie, sales, productie etc zeker niet. En als die innovatiemanager na zijn of haar grondige research dan bij de directie komt met dikke verslagen van de bevindingen, vinden we zo iemand snel eigenwijs, een IWAP (Ik Weet Alles Beter).
Oplossing: video. Film het gedrag en de gesprekken met de doelgroep maak een compilatie en vertoon dat aan de rest van het bedrijf (en niet alleen de directie). Op zijn minst blijft er dan een besef achter welke problemen jouw gebruikers met je product hebben.
Klein detail: zo heeft Apple haar muis ontwikkeld. Nog niet zo’n slechte optie dus. Volgende keer van probleem naar oplossing.
Joachim Driessen,
onafhankelijk adviseur
Reageren?
E-mail: redactie@vraagenaanbod.nl