Actueel

Column Joachim Driessen: Hoe lastig is innovatie?

In deze column moet de belastingdienst het vaak ontgelden en ik denk ook volledig terecht. Leuker was het al niet, maar makkelijker zeker niet. Ik had vandaag weer een belastingambtenaar, die haar mail niet gelezen had. ‘Sorry foutje, maar de aanslag is al opgelegd, dus u moet maar bezwaar maken.’

Toch begint ondernemen bij onszelf. Zonder winst, omzet of medewerkers, geen belasting. En wijzelf komen alleen vooruit door de innoveren. En dat is lastig, zeker als je niet wil dat het een toevalstreffer is. Is niet alles al bedacht? Wat kunnen wij nog toevoegen aan de wereld, dat er nog niet is. Er zijn bedrijven, die daar heel goed in zijn. Soms omdat ze iets sneller of beter kunnen uitvoeren dan anderen, ook al hebben ze het zelf niet bedacht, maar vaak door een goede innovatie-organisatie.

Zo’n organisatie begint met continu in contact staan met je eindgebruikers. Nee, niet de klant, maar met diegene die je product echt gebruiken. Een voorbeeld: stel je maakt winkelwagentjes voor Jumbo en je wilt de manier van makkelijk boodschappen doen echt verbeteren. Ga je dan met de familie Van Eerd praten? Nee, alleen als je tips wilt over belastingontduiking. Ook niet met de filiaalmanagers. Ik zou vooral met de gebruikers van de karretjes willen praten of eigenlijk beter: ze observeren. Wat is er nou onhandig aan die dingen, waar ergeren gebruikers zich aan en wat zien we misgaan bij het winkelen. Pas als je dat goed begrijpt, kun je beginnen na te denken welke oplossingen er mogelijk zijn.

Probleem: een innovatiemanager heeft de tijd en de gelegenheid, hoop ik, om diepgaande gesprekken te voeren met eindgebruikers en ze te observeren, maar de directie, sales, productie etc zeker niet. En als die innovatiemanager na zijn of haar grondige research dan bij de directie komt met dikke verslagen van de bevindingen, vinden we zo iemand snel eigenwijs, een IWAP (Ik Weet Alles Beter).

Oplossing: video. Film het gedrag en de gesprekken met de doelgroep maak een compilatie en vertoon dat aan de rest van het bedrijf (en niet alleen de directie). Op zijn minst blijft er dan een besef achter welke problemen jouw gebruikers met je product hebben. 

Klein detail: zo heeft Apple haar muis ontwikkeld. Nog niet zo’n slechte optie dus. Volgende keer van probleem naar oplossing.

Joachim Driessen,

onafhankelijk adviseur

Reageren?

E-mail: redactie@vraagenaanbod.nl

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

8 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 dag ago