Zo’n 15 jaar geleden werd ik ondernemer. Deze rubriek gaat over mijn ervaringen van CEO van een grote corporate naar ervaringen als ondernemer van een managementbuy-out.
Belastingen zijn nodig om onze collectieve voorzieningen te kunnen betalen. Van Koningshuis tot basisschool om de hoek. Geen kwaad woord daarover. Als je in loondienst bent zijn belastingen relatief eenvoudig. Je krijgt geld van je baas voor het werk dat je doet en die houdt daar loonheffing op in en eens per jaar stuur je aan de belastingdienst de gegevens over je huis en hypotheek en hopelijk krijg je dan wat terug. Hoe anders is dat voor een ondernemer. De overheid bepaalt zo ongeveer alles. Van de auto waarin je rijdt of wanneer je die koopt, aan wie je geld leent en hoeveel, of je vastgoed privé houdt of in de zaak tot aan de hoogte van je salaris.
De beste tip ooit, was toch wel mijn eigen hypotheek via de zaak. Daar waar je bij de bank een zo laag mogelijke rente wil, is hier een zo hoog mogelijke rente aantrekkelijk. De rente is immers aftrekbaar in box 1. Zolang de Vennootschap- en dividendbelasting samen lager zijn dan de inkomstenbelasting is het financieel gunstig.
Apart is het wel, dat Kamerleden en ambtenaren in loondienst zo de levenswijze van een ondernemer bepalen. Ik vraag me af of alle uitvoerings- en controlekosten opwegen tegen wat maatschappelijk beoogd wordt. De zelfstandige, die gespaard heeft voor zijn pensioen moet vanaf 2023 extra belasting betalen over zijn vermogen, waar de loonslaven over hun pensioen dat niet hoeven.
Je kunt ook nauwelijks verwachten van belastingambtenaren dat ze zich verplaatsen in de huid van de ondernemer, waar ze zelf gekozen hebben voor een risicoloos bestaan bij de Belastingdienst.
In ieder geval kunnen we zorgen voor goed advies. Als je kiest voor een administratiekantoor zou ik er altijd één kiezen, die ook een fiscalist in huis heeft en jaarlijks met je doorneemt wat kan en mag.
Joachim Driessen,
onafhankelijk adviseur
Reageren?
E-mail: redactie@vraagenaanbod.nl