Column Joachim Driessen: Ziek of toch niet?

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Eens deed mijn HR-directeur de uitspraak: ‘Ziek zijn overkomt je, maar verzuim is een keuze.’  Zeker waar, we weten allemaal dat de ene met hoofdpijn thuisblijft en de ander een aspirine neemt en toch komt.

Kort verzuim is ons grootste probleem. Niet zozeer voor kantoorpersoneel, zij kunnen hun werk ergens de dagen erna wel weer inhalen, maar in de productie zijn dit soort gaten een ramp. Gelukkig hebben de meeste bedrijven een hoge arbeidsmoraal en weten medewerkers dat niet komen extra werk voor hun collega’s betekent.

Toen ik net in Brabant werkte merkte ik op dat de woensdag na carnaval het ziekteverzuim extreem hoog was. Controles maakten duidelijk dat een kater hebben, hoofdpijn betekent en arbeidsongeschikt. Dat vond ik niet fair, maar volgens de bedrijfsarts kan een medewerker met een forse kater hard maken dat hij of zij niet kan werken en als je de medewerker op zondag met voetballen zijn knie stuk maakt, kan hij maandag niet op de heftruck. Wat is dan het verschil? Met de ondernemingsraad maakte ik een deal. We zetten op woensdag een haringkar in de kantine, maar niemand meldt zich ziek of anders neem je maar een extra vrije dag. Het werkte.

Anders is het als er een conflict is op het werk. Een medewerker heeft een slechte beoordeling gehad, heeft ruzie met de baas/collega of ziet ontslag aankomen. Dan ziekmelden vraagt alertheid. Iemand kan echt ziek zijn van een conflict, maar meestal niet. Hard aanpakken kan averechts werken, maar laten sudderen is vragen om nog meer problemen. Mijn aanpak is dan altijd, niet wachten, direct een gesprek op kantoor en bij onwil met spoed naar de bedrijfsarts. Conflicten kunnen snel verergeren als ze blijven sudderen. Kom je er zelf niet snel uit, dan is mediation aanbieden de volgende stap, afhankelijk van het soort conflict. Het is een uitweg om met een derde het conflict op te lossen. Of je intussen de medewerker naar de zaak laat komen, hangt van de omstandigheden af. Soms helpt tijdelijk een andere afdeling, soms thuiswerken als dat kan, maar ziek zijn ze niet. Nog niet, laat het ook niet zo ver komen. Als een conflict eindigt in een burn-out is de medewerker pas echt ziek en zit de ondernemer met een kater.

Joachim Driessen,

onafhankelijk adviseur

Reageren?

E-mail: redactie@vraagenaanbod.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *