Column: Kenniseconomie NL in neerwaartse spiraal

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Ik vraag het me af of het wel een goede zet is om studenten die, bijvoorbeeld na hun hbo, een aanvullende masteropleiding willen gaan volgen, deze zelf te laten meebetalen.

Het behalen van een mastergraad gaat voor uitwonende studenten 3.200 euro per jaar kosten en voor nog thuiswonende studenten jaarlijks 1.200 euro.

Deze bedragen vallen wel mee, vindt de verantwoordelijke staatsecretaris Halbe Zijlstra van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Immers, studenten kunnen hiervoor een lening afsluiten tegen gunstige voorwaarden. Bovendien verdienen de studenten dit later snel terug. Dan moeten ze wel eerst een behoorlijke functie hebben gevonden, lijkt me.

 

Stel nu eens dat de ouders van de studenten in het voortraject – in het voortgezet onderwijs dus – geen financiële middelen hebben om de studie van hun kinderen te betalen. Dan moeten deze jongeren vanaf hun 18de ook voor het volgen van deze opleiding hiervoor al een lening afsluiten. Studenten die dan hun hbo hebben afgerond, zullen het wel snel welletjes vinden en een baan gaan zoeken. En weg is de mogelijkheid om extra kennis op te doen en mee te nemen in het bedrijfsleven.

 

Maar ook voor de wat financieel sterkere ouders die het eerste opleidingstraject wel zelf hebben betaald, betekent deze vervolgstudie voor hun kinderen natuurlijk een extra aderlating. En of ze dit ook nog kunnen opbrengen, is de vraag.

Dat in een periode van miljardenbezuinigingen het huidige stelsel van studiefinanciering niet langer houdbaar is, daar kan ik me overigens wel in vinden. Maar in mijn perceptie zijn er best andere mogelijkheden om extra te bezuinigen.

Berichten als ‘Nederland daalt op het internationale speelveld van kenniseconomie’, zullen de komende jaren dan ook herhaaldelijk de kop opsteken. En dit is toch in schril contrast met de inhoud van de verkiezingscampagnes van de meeste politieke partijen (in 2010!) die het erover eens waren dat er fors moest worden geïnvesteerd in het onderwijs. Nederland kan de wereldwijde concurrentie alleen aan met het verhogen van ons kennisniveau en een voortdurende innovatie, aldus de deskundigen.

 

Landen als Frankrijk, Duitsland en Denemarken doen het heel anders. Zij benutten de crisis juist om hun economie klaar te stomen voor de toekomst door nu fors te investeren in onderwijs en innovatie. En Nederland? Niks investeren, bezuinigen. Niet slim.

 

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?

E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl

Via Twitter: VenA_Rolf