Column: Leve de K(r)oning!

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Nederland maakt zich op voor de inhuldiging van Koning Willem-Alexander. Na 33 jaar Koningin Beatrix, wordt haar zoon het hoofd van de monarchie. Het zal weinigen zijn ontgaan, of je nu voor of tegen de monarchie bent.

Het belooft in ieder geval een groots evenement te worden waarvan vele miljoenen mensen in binnen- en buitenland  getuige  zullen  zijn.  Dat  kan – voor het eerst in de ‘Oranje’ geschiedenis – multimediaal.

Op televisie, voor de NOS een huzarenstukje waarmee ze al sinds de bekendmaking aan het werk zijn, op internet en wat te denken van de sociale media.

Want wat zal er veel worden getwitterd en gefacebookt.

In Vraag en Aanbod deze week enkele maakbedrijven die zich ‘bezig houden’ met de troonwisseling. En dan hebben we het niet over allerlei oranje prullaria dat met schepen vol vanuit China is aangevoerd en breed ligt uitgestald bij de Blokkers, Marskramers en vele supermarktketens. Nee, we hebben het dan over het serieuzere werk.

Er verandert veel, de afbeelding van de Nederlandse euromunten, de postzegel. Maar ook moeten de vele afbeeldingen van de vorstin die bij de meeste bedrijven zijn te vinden, worden omgeruild voor de afbeelding van Koning Willem- Alexander. Ook Koninginnedag wordt omgedoopt tot Koningsdag en vanaf 2014 elk jaar op 27 april gehouden.

Wat niet zal veranderen, zijn de bedrijven die zich Koninklijk mogen noemen. Dit blijft zoals het is. Dus het blijft Koninklijke Metaalunie, Koninklijke BAM groep en Koninklijke Ten Cate om maar enkele voorbeelden te noemen. Van dit woord is natuurlijk ook geen mannelijke of vrouwelijke variant.

Binnen de maakindustrie kennen we overigens vele tientallen bedrijven die het predicaat Koninklijk mogen dragen.

En dit zal de komende jaren alleen maar gaan groeien, immers we kennen  veel maakbedrijven die tegen de honderd jarige leeftijd aan zitten. We houden u op de hoogte.

Veel plezier aanstaande dinsdag, 30 april 2013: Koninginnedag.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?

E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl

Twitter: @VenA_Rolf

Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod