Van klein bedrijf tot de grootste ondernemingen, elke type zaak moet aan het bepalen van strategie doen. Zeker in een periode waarin aan de financiële basis wordt geknabbeld. En dat deze basis onder druk staat, laat geen twijfel, ondanks dat de Nederlandse maakindustrie wel wat ‘vet op de botten’ heeft. Juist in deze periode kan […]
Van klein bedrijf tot de grootste ondernemingen, elke type zaak moet aan het bepalen van strategie doen. Zeker in een periode waarin aan de financiële basis wordt geknabbeld. En dat deze basis onder druk staat, laat geen twijfel, ondanks dat de Nederlandse maakindustrie wel wat ‘vet op de botten’ heeft. Juist in deze periode kan het wel eens nog belangrijker zijn om juist goed te weten welke kant je op gaat met het bedrijf. Doen we het met zijn allen wel zo goed als we denken, welke ontwikkelingen zijn er en komen op ons af, hoe zit het met onze concurrentiepositie? Hoe staat het met de inkoop, met de prijzen? Ach, u kent ze wellicht allemaal wel. En waarschijnlijk heeft u ze zelf, als ondernemer, ook allemaal wel beantwoord. Maar waar het mij om gaat, is dat er vaak vele ideeën leven bij uw medewerkers. Ideeën die heel inspirerend kunnen zijn en waar veel voordeel uit is te halen. Zaken waaraan u, als eigenaar, nooit heeft gedacht. Dus ga met zijn allen eens een dag de hei op, weg uit de dagelijkse ‘sleur’ van het bedrijf. Maak een programma waarbij u als eerste een overzicht geeft van de stand van zaken van uw bedrijf. Ga daarna lekker brainstormen waarbij alles mag worden geroepen en ook alles op grote witte vellen papier wordt genoteerd. Maak uw medewerkers vooral duidelijk dat geen enkel idee honend van de hand zal worden gewezen en dat u overal serieus naar gaat kijken.
Pak daarna de ideeën er uit die het gros van uw medewerkers aanpreken. Maak aansluitend niet te grote groepen, het liefst voorzien van medewerkerkers uit de diverse disciplines, en laat ze hierover nadenken, met voorstellen van aanpak komen en geef ze aan het einde van de dag de gelegenheid deze voor de groep te presenteren. Meedenken met het bedrijf: het zal voor velen even wennen zijn, maar aan de andere kant kunnen het eyeopeners opleveren waarmee u als ondernemer, prima aan de slag kunt. Echt, de resultaten van een dergelijke heidag kunnen enkele heel verrassende resultaten opleveren. Succes!
Rolf Elling