Column: Pak de groeikansen in 2014

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

In uitgave nummer 3 van de krant introduceren we het thema ‘Champagnenummer’. Hierin kijken we naar de diverse ontwikkelingen in de maakindustrie die dit jaar op ons af komen.

 

Of, beter gezegd, diverse organisaties doen voorspellingen over het komende jaar. Er zijn veel kansen voor de Nederlandse maakindustrie, dat staat buiten kijf.

Zo kijken we naar de ontwikkelingen van de kunststoffenmarkt, die stabiele tot iets lagere grondstoffenprijzen te zien zal geven. Ook de staalprijzen komen aan bod. Voor komend jaar zullen deze gaan stijgen, dat is althans de verwachting.

Maar tevens laten we de directie van de Koninklijke Metaalunie aan het woord. Zij bespiegelen de groeikansen die er liggen, zowel in het binnen- als buitenland. Ze zijn er, stelt de directie onomstoten vast.

In deze bespiegeling staat ook te lezen dat de Metaalunie Award dit jaar als thema draagt ‘New Business’. Het thema is gebaseerd op drie pijlers, product, markt en marketing. Binnenkort meer informatie hierover.

De federatie productietechnologie FPT, laat weten dat de algemene economische trends na lange tijd weer positiever zijn. In de kwartaalstatistieken is dit duidelijk naar voren gekomen. De orderportefeuilles worden weer wat dikker. Export en slimmer werken zijn de sleutelwoorden voor de dames en heren ondernemers, aldus de FPT dat dit samenvat als focus op product en klant.

Dit en meer in het thema. Al met al kunnen we vaststellen dat het er voor 2014 gewoon goed uitziet voor de Nederlandse maakindustrie. In elk geval – even terugkijkend naar het begin van 2013 – beter dan een jaar geleden.

En dit moet een ieder die actief is in de maakindustrie toch een goed gevoel geven.

Vooral in een jaar waarin ook Neerlands belangrijkste industriële beurzen worden gehouden, de Techni-Show en ESEF in maart aanstaande. En we zijn dit jaar partnerland op de Hannover Messe (in april). Tal van organisaties houden zich hiermee bezig met als belangrijkste doel de Nederlandse industrie nog nadrukkelijker op de wereldkaart te zetten.

Gezien de belangstelling vanuit het Nederlandse bedrijfsleven – het aantal deelnemende bedrijven ligt op rond de tweehonderd – gaat de Hannover Messe behoorlijk oranje kleuren.

Volgens mij kan het maakjaar niet meer stuk.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?

E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl

Twitter: @VenA_Rolf

Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod