Column Sten van Poppel: Kandidaat-­gedreven

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Binnen de muren van de maakindustrie gebeurt meer dan de meeste mensen zich realiseren. We spelen een hoofdrol in wereldwijde technologische vooruitgang en industriële innovatie, en dat mogen we best meer laten horen. Toch blijft de vraag hangen: hoe kan het dat we niet altijd slagen in het overtuigend vermarkten van deze branche?

Tags:

Maakbedrijven zijn bescheiden, intern gericht en denken product- of procesgedreven. Kortom, ze zijn doorgaans meer technisch dan commercieel. Begrijpelijk, want laten we eerlijk zijn, er gaat niets boven het bezig zijn met de nieuwste technologische snufjes. Maar in sommige opzichten werken deze eigenschappen tegen ons, vooral als het gaat om het aantrekken van nieuw talent.

Te vaak beperken we ons tot het opsommen van onze behoeften in vacatures, zonder voldoende inzicht te krijgen in wie de persoon achter die vacature is. Wat drijft hen? Wat zoeken ze in een baan? Waar liggen hun uitdagingen? Met als gevolg standaard uitingen, imitatiegedrag, en onpersoonlijke berichten. Laten we daarom overschakelen naar een kandidaat-gedreven denkwijze. Verlaat het proces-denken en stap in de schoenen van de kandidaat.

Zorg dat je grondig onderzoek doet naar de ideale kandidaat, maar net zo veel onderzoek doet naar een kandidaat die misschien niet perfect past binnen het bedrijf. Hun leeftijd, wensen en pijnpunten vormen cruciale informatie voor het vormgeven van onze boodschap en vacatures. Daarnaast beslissen de meeste kandidaten in de voorbereiding of ze gaan solliciteren. Je wilt dus veel informatie over jouw bedrijf, de functie, de toekomstige collega’s vooraan in het beslissingsproces laten zien. Eigenlijk precies hetzelfde als hoe jouw potentiële klanten een nieuwe leverancier zoeken.

Laten we niet alleen praten over wat we nodig hebben, maar laten we actief luisteren naar wat potentiële teamleden zoeken. Alleen dan kunnen we echt de brug slaan tussen dat waar we in uitblinken en het aantrekken van het beste talent.

Sten van Poppel, Marketing/Co-owner Maaketing

Reageren?

E-mail: redactie@vraagenaanbod.nl

Tags:

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *