Actueel

Column Sten van Poppel: Kandidaat-­gedreven

Binnen de muren van de maakindustrie gebeurt meer dan de meeste mensen zich realiseren. We spelen een hoofdrol in wereldwijde technologische vooruitgang en industriële innovatie, en dat mogen we best meer laten horen. Toch blijft de vraag hangen: hoe kan het dat we niet altijd slagen in het overtuigend vermarkten van deze branche?

Tags:

Maakbedrijven zijn bescheiden, intern gericht en denken product- of procesgedreven. Kortom, ze zijn doorgaans meer technisch dan commercieel. Begrijpelijk, want laten we eerlijk zijn, er gaat niets boven het bezig zijn met de nieuwste technologische snufjes. Maar in sommige opzichten werken deze eigenschappen tegen ons, vooral als het gaat om het aantrekken van nieuw talent.

Te vaak beperken we ons tot het opsommen van onze behoeften in vacatures, zonder voldoende inzicht te krijgen in wie de persoon achter die vacature is. Wat drijft hen? Wat zoeken ze in een baan? Waar liggen hun uitdagingen? Met als gevolg standaard uitingen, imitatiegedrag, en onpersoonlijke berichten. Laten we daarom overschakelen naar een kandidaat-gedreven denkwijze. Verlaat het proces-denken en stap in de schoenen van de kandidaat.

Zorg dat je grondig onderzoek doet naar de ideale kandidaat, maar net zo veel onderzoek doet naar een kandidaat die misschien niet perfect past binnen het bedrijf. Hun leeftijd, wensen en pijnpunten vormen cruciale informatie voor het vormgeven van onze boodschap en vacatures. Daarnaast beslissen de meeste kandidaten in de voorbereiding of ze gaan solliciteren. Je wilt dus veel informatie over jouw bedrijf, de functie, de toekomstige collega’s vooraan in het beslissingsproces laten zien. Eigenlijk precies hetzelfde als hoe jouw potentiële klanten een nieuwe leverancier zoeken.

Laten we niet alleen praten over wat we nodig hebben, maar laten we actief luisteren naar wat potentiële teamleden zoeken. Alleen dan kunnen we echt de brug slaan tussen dat waar we in uitblinken en het aantrekken van het beste talent.

Sten van Poppel, Marketing/Co-owner Maaketing

Reageren?

E-mail: redactie@vraagenaanbod.nl

Tags:
De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

24 uur ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 dag ago