We vechten erom. Die laatste talenten die zich beschikbaar stellen om in onze prachtige branche hun carrière voort te zetten. Die makers van morgen zijn schaars.
Die makers van morgen zijn schaars. Toch beginnen we de krapte op de arbeidsmarkt voor lief te nemen. Hier schuilt een uitdaging: waar halen we de strijdlust vandaan om deze toekomstige vakmensen naar ons toe te trekken?
Maakbedrijven zien een werkgeversmerk als een project. Met een kop en een staart.
Maar heel eerlijk, het moet verweven zijn in je cultuur. Zo lang je bestaat, zul je moeten laten zien waar je voor staat. En wat jou en jouw team anders maakt dan andere.
Een goed plan is hierbij onmisbaar. Sta in de schoenen van jouw ideale medewerker. Begrijp hun motivaties en zorgen. Wat motiveert hen? Waar liggen zij ’s nachts wakker van? Pas je maakbedrijf aan naar hun wensen en interesses. Dan wordt je relevant en vergroot je de kans dat de ideale medewerker voor jou kiest.
Om dit te bereiken is een goed plan belangrijk, maar de uitvoering belangrijker. En die uitvoering stopt niet bij het antwoord geven op de vraag ‘hoe word ik als werkgever aantrekkelijker?’. Dan begint het pas. Ik zie dat veel maakbedrijven hier tegen op kijken. ‘Weer een poeha-project, terwijl mijn productie ook aandacht nodig heeft’. Toch wil ik jullie motiveren om strijdbaar te blijven. De toekomst voorspelt een arbeidsmarkt die niet veel verbetert. Het maakbedrijf dat vandaag handelt naar een beter werkgeversmerk, heeft straks een streepje voor.
Mijn belangrijkste advies voor het behalen van successen bij nieuw talent is werk kandidaat-gedreven. Hoe je dit doet? Dat leg ik uit in de volgende column.
Sten van Poppel, Marketing/Co-owner Maaketing
Reageren?
E-mail: redactie@vraagenaanbod.nl of sten@maaketing.nl
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…