Volgens deskundige en directeur van het tuinmeubelbedrijf Bukatchi, Frank Krake, kan ook een kleine ondernemer op een redelijk simpele manier een ijzersterk merk opbouwen. Dit staat in zijn prijswinnend proefschrift. Krake heeft zes vuistregels geformuleerd die noodzakelijk zijn voor het bouwen aan een sterk merk. Deze zijn achtereenvolgens: creëer merkbewustzijn; gebruik uw eigen passie; zet uw merk op uw product; onderscheid uzelf; doe aan co-branding en blijf consequent. Nu, de meeste spreken voor zich.

Toch er maar even eentje uitgelicht waar de maakindustrie nauw bij betrokken is geweest en nog steeds bij is betrokken. De co-branding waarbij ik even het voorbeeld wil noemen van Senseo (Philips consumentenmarkt) en de koffiepads (Douwe Egberts). Dit is een wel heel fraai voorbeeld van co-branding. Twee op zich al sterke merken koppelen hun corebusiness als consumentenleverancier en koffiebrander. Philips bedacht een nieuw koffieconcept en Douwe Egberts kwam met de diverse smaken pads.

Prachtig toch? En, kijkend naar de maakindustrie, de betrokkenheid was en is nog steeds groot. De productielijnen voor de Senseo zijn gebouwd door Stevens Engineering in Emmen. In Grimbergen staat inmiddels een bedrijf dat koffiepads maakt, in Drachten staan productielijnen die Senseo-apparaten repareren en Tyco Fire & integrated Solutions in Woerden maakte voor de koffiepadfabriek een zeer ingewikkelde sprinklerinstallatie. En ik zal ongetwijfeld nog wel enkele bedrijven vergeten te noemen die ook hun bijdragen hieraan hebben geleverd.

Mooi om te zien hoe veel maakbedrijven en toeleveranciers hierbij zijn betrokken. Maar toch even een opmerking hierbij die u wellicht al voelt aankomen. Waarom doen deze bedrijven daar nu zo weinig mee? Ik bedoel dat ze hebben bijgedragen aan het succes van bovengenoemd artikel. Daar moet je juist als bedrijf mee naar de buitenwereld. Alleen of gezamenlijk met desnoods een beeldmerk als bijvoorbeeld toeleverancier Senseo. Maak het in elk geval spraakmakend en dit zal zeker vervolgopdrachten genereren. Of niet soms?

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl

Rolf Elling

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

15 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago