Column: Vraag en Aanbod stijgt en blijft fier aan kop

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Het is geen geheim dat de krantenoplagen de laatste zes, zeven jaren behoorlijk in elkaar zijn gezakt. Ik heb het dan vooral over de landelijke en regionale dagbladen.

Maar naast de dagelijks verschijnende kranten, worden in ons land vele vakbladen gemaakt die in een enkel geval dagelijks maar veelal wekelijks tot tweemaandelijks verschijnen. En voor deze markt zien de oplagecijfers er in zijn algemeenheid wel wat anders uit. Niet dat het allemaal rozengeur en maneschijn is, maar de vakbladen hebben nog zeker bestaansrecht.

En dit is ook wel te verklaren denk ik, zeker als we kijken naar de maakindustrie. Deze bestaat toch voor het overgrote deel uit bedrijven die tot twintig, dertig medewerkers in dienst hebben. Harde werkers die tijdens de pauzes graag even de krant doorkijken. En zo hoort het ook. In elk geval in onze wekelijkse uitgave Vraag en Aanbod, gemeten over het jaar 2012, lekker gestegen in deze top 100 en staat nu in de top tien op plaats 9, over 2011 noteerden we plaats 13.

En dat is voor het eerst sinds de top 100 wordt gepubliceerd. De uitgave MediaFacts – een vakblad voor de uitgeefbranche – is in 1998 gestart en vanaf dit jaar onderzoekt en publiceert deze uitgave de vakbladen top 100. Met de plaats in de top tien houden we onze absolute en onbetwiste marktpositie fier overeind.

Och, en dan is het natuurlijk wel aardig om te kijken waar de concullega uitgaven voor de maakindustrie staan in deze lijst. U kent ze wellicht. We vinden Metaalnieuws terug op plaats 63 en Metaal Magazine op 80.

Opvallend is dat Techni Show Magazine niet in de top 100 voorkomt evenmin als Industriemagazine. Maar in elk geval is het goed te weten dat Vraag en Aanbod koploper is en blijft voor de Nederlandse maakindustrie. En gezien de prima combinatie die we hebben met onze internetsite en de nieuwsbrieven voorzien we de maakindustrie op alle fronten van informatie waarmee de dames en heren ondernemers dagelijks hun voordeel kunnen doen.

Wilt u de top 100 inzien, dan kan dat natuurlijk, zie http://www.mediafacts.nl/.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?

E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl

Twitter: @VenA_Rolf

Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod