Daarna daalden ze en het werd weer rustiger op de markt. Nu door de onrust in de Arabische landen, schieten de prijzen dus weer omhoog. Er wordt zelfs al gewaarschuwd dat dit zomaar een tweede crisisperiode zou kunnen gaan inluiden.
In tegenstelling tot de vorige periode van hoge olieprijzen, houdt de EVO zich vooralsnog ‘rustig’. De EVO behartigt de logistieke belangen van dertigduizend bedrijven die goederen vervoeren. Met elkaar zijn de leden van EVO verantwoordelijk voor 1,3 miljoen banen en meer dan 70 procent van alle goederenverplaatsingen in Nederland, inclusief import en export, over weg, water rails en door de lucht.
Dat de brandstofkosten een groot aandeel beslaan in de vervoersprijzen, staat buiten kijf. En dat de EVO zich rustig houdt, lijkt me een logische en verstandige keuze. Het gaat weer de goede kant op met het vervoeren van goederen, dus zullen ze nu – in tegenstelling tot de vorige keer – geen amok gaan maken.
Hoe de hogere olieprijzen en dus de stijgende benzine- en dieselprijzen aan de pomp uit gaan pakken ten aanzien van het consumentenvertrouwen, is nu nog niet te zeggen. Vooralsnog lijkt ook de consument zich ‘rustig’ te houden. Het wordt wellihct anders als de energiemaatschappijen gaan roepen dat de energiejkosten omhoog gaan. Immers, de olie- en gasprijs zijn aan elkaar gekoppeld. Gaat de olieprijs omhoog, stijgt ook de gasprijs.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek onderschrijft het herstel in de vervoersectoren overigens. De transportbedrijven hebben in 2010 bijna 3 procent meer omgezet dan een jaar eerder. In 2009 kampten ze door de economische crisis nog met een omzetverlies van 12,5 procent. Zowel in het derde als het vierde kwartaal van 2010 lag de omzet bijna 5 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het omzetniveau van voor de crisis is echter nog lang niet in zicht. Hier mag dus even geen kink in de kabel komen.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl. Twitter: VenA_Rolf
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…