Column week 23 – Charisma en omzet

Of het nu op een Amsterdams terras is, in een kroeg, bij een evenement of in een winkel, ik vind het altijd heerlijk om naar andere mensen te kijken. Op de een of andere manier probeer ik er ook altijd een ‘verhaal’ bij te plaatsen, of een functie. Dat zal negen van de tien keer wel fout zijn – kan ook best altijd fout zijn natuurlijk – maar toch, het is gewoon leuk. Waar ik dan vooral op let, is hoe de mensen eruit zien. En dan niet de kleding die ze dragen, dit is maar bijzaak, maar hoe het staat met hun uitstraling of ook wel charisma genoemd. Met andere woorden, hebben ze een charismatische ‘blik’ en hoe sterk is die.

In economisch mindere tijden zie je overigens dat ‘het volk’ meer behoefte heeft aan inspiratie en charisma. Een mooi voorbeeld is Barack Obama. In ons eigen land was dit onder andere Pim Fortuyn. Maar dit even terzijde.

Charisma is een sterke persoonlijke aantrekkingskracht die iemand uitoefent op andere mensen. Charismatische persoonlijkheden kunnen volksmassa’s in beweging brengen, ten goede of ten kwade. Dit noemen we charismatisch gezag.

Hoe kom je nu aan charisma? Het blijkt dat charisma tot op zekere hoogte is aangeboren. Aan de andere kant kan het daarnaast ook sterk worden ontwikkeld. Enkele kenmerken van charismatische personen zijn dat ze graag en gemakkelijk op de voorgrond staan, ze stralen van het zelfvertrouwen, weten hun publiek te boeien en hebben een positieve uitstraling.

Het ligt natuurlijk ook aan de persoonlijke voorkeuren of je iemand charismatisch vindt of niet. Het kan ook in je voordeel werken. Bij bedrijven die veel zakendoen met andere partijen, zal een charismatische directeur-eigenaar het beter doen dan iemand die nauwelijks opvalt en dus weinig uitstraalt. En hier is aan te werken, zo meldde ik al.

Heren en dames ondernemers, kijk maar eens in de spiegel en oordeel over uzelf. Bent u niet tevreden of heeft u signalen uit uw omgeving dat het juist wel goed zit. In elk geval loont het de moeite om daar eens een keer naar te kijken en op te letten. Pas wel op dat het charisma niet overslaat naar arrogantie, want dat gaat natuurlijk niet werken.

Succes.

Rolf Elling, hoofdredacteur 

Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

21 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago