De economie houdt ons nog wel even bezig. Het is in elk geval een veelbesproken onderwerp. Het blijft nog steeds lastig om te voorspellen welke kant het in de maakindustrie opgaat. Het lijkt er in elk geval op dat er geen dubbele dip komt, zoals enkele financieel deskundigen een paar weken geleden nog riepen.
Deze ‘negatieve druk’ op de economische ontwikkeling is er dus vanaf. Velen zullen opgelucht adem hebben gehaald.
Maar het is ook niet zo dat het alweer overal rozengeur en manenschijn is, nee absoluut niet. Zowel de brancheorganisatie Koninklijke Metaalunie als de diverse financiële instellingen zijn redelijk terughoudend als het om het voorspellen van de economische groei gaat. En terecht denk ik, want het schept alleen maar verwachtingen voor de heren en dames ondernemers die niet bewaarheid kunnen worden. En dan kan het alleen maar tegenvallen.
Maar goed, je hebt een onderneming draaiende te houden en stel dat de orderportefeuille nu niet echt uitpuilt. Hoe nu te handelen in een dergelijke situatie.
Het toverwoord lijkt innoveren. Want als je vandaag de onderneming al laat werken in en voor de toekomst, kun je als bedrijf niet meer stuk.
Maar zoals velen weten en wellicht hebben ondervonden, is innoveren wel een weg van de lange adem. Bovendien: het kost veel geld en de kans dat het project mislukt is best groot. Deze drie risicodragende factoren spelen een belangrijke rol bij bedrijven om al dan niet te besluiten zich op het innoverende pad te begeven. En zeker als je alleen het innoverende initiatief wilt oppakken en uitwerken, blijkt dit in de praktijk best lastig.
Het advies in deze is dan ook om te kijken of je partners kan vinden waarmee de innovatieve weg kan worden ingeslagen. En dat is vaak makkelijker dan wordt gedacht. Bovendien zijn er vele instanties die kunnen worden benaderd en graag ondersteuning in deze verlenen. Informeer maar eens bij uw brancheorganisatie of kijk op http://www.syntens.nl Op deze site staat een Innovatie Quick Scan. Een korte test waarmee u snel kunt zien waar de eventuele innovatieve kansen liggen voor uw bedrijf. Het is de moeite waard, lijkt me. In elk geval gingen bijna 13.500 personen u voor en maakten deze test.
Succes.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl.