Social media is inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Dit geldt zowel voor de zakelijke omgeving als binnen de privésfeer. Het wordt meer en meer als een vanzelfsprekendheid gebruikt en ook steeds indringender.
De online platformen die veel worden gebruikt zijn Hyves, LinkedIn, Twitter en Facebook. Ach, u kent ze inmiddels wel, denk ik. Het zijn tegelijkertijd ook wel de meest bekende en op online gebied de ‘hardlopers’.
Ik constateer overigens wel verschillen in de diverse branches. Zo zien we bijvoorbeeld dat bij onze collega’s van Automobiel Management (vakblad voor de automobielbranche) en Textilia (een business-to-business uitgave voor de modewereld) bovenstaande internetontwikkelingen zich allemaal wat sneller hebben ontwikkeld. De maakindustrie loopt er nog wel wat achteraan, zeg maar. Bij vele maakbedrijven zie je dat de ontwikkelingen richting het internet zich nu in een sneltreinvaart uitrollen, anderen doen het nog maar even rustig aan. Het is ook maar net waarvoor wordt gekozen. Ik kan mij er ook wel iets bij voorstellen. Bij bedrijven met een klein aantal medewerkers en waarbij de directeur-eigenaar ook ‘gewoon’ in de productieruimte is te vinden, ontbreekt het simpelweg aan de tijd die het internet dan toch opeist.
In elk geval kunt u sinds afgelopen week ook Vraag en Aanbod volgen op Twitter. Naast een vraagenaanbod-Twitter-account hebben we nu allemaal op de redactie een eigen Vraag en Aanbod Twitter-account.
Maar hoe ga je dit medium nu inzetten. Hierover hebben we wel even gediscussieerd. Even over Twitter. Het is een internetdienst waarmee je korte berichtjes – het aantal tekens dat je kunt gebruiken is beperkt – kunt publiceren. Het is een sociale netwerksite waarvoor je je moet aanmelden.
Binnen een zakelijke omgeving vind ik dat je dit dan ook als zodanig moet gebruiken. Dus we houden het op korte zakelijke berichten over de ontwikkelingen binnen de Nederlandse maakindustrie. We denken en vinden dat onze followers hier de meeste waarde aan hechten. Af en toe een aardigheidje zult u wel tegenkomen en dat moet ook kunnen.
Mooi is overigens om te lezen dat Twitter ook nog wel eens wat goeds teweeg brengt. Zo vond Vincent Ariëns dankzij Twitter zijn gestolen oude klassieker terug, een Opel Kadett C uit 1978.
Kijk, en dat zijn nu leuke dingen voor de mensen.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl.
Twitter: vena_rolf