De redactie Vraag en Aanbod bezoekt regelmatig beurzen en evenementen die relevant zijn voor de maakindustrie in ons land.
Hierover berichten we dan weer in onze uitgaven, meestal voorafgaand aan de beurs en eveneens komen we met een terugblik in de wekelijkse krant, op onze internetsite en via de nieuwsbrieven.
Wat ons de laatste periode is opgevallen, is dat het wel wat beter kan met het zoeken van toenadering door de dames en heren standhouders aan wellicht potentiële klanten. Want dat is, neem ik aan, toch een van de belangrijkste redenen om een (dure) stand te huren.
Het is echter soms diep triest hoe het bedrijf wordt vertegenwoordigd tijdens de beursdagen. Medewerkers die defensief achter in de stand een beetje zitten te pielen op een laptop of smart Phone. Het voorbij lopende bezoek wordt dan vaak volledig genegeerd. Geen enkele toenadering zoekend bij de voorbij lopende bezoekers. Geen enkel enthou-siasme wordt tentoongespreid.
Wel kan ik aan deze standhouders meedelen dat ze het geld voor de stand en alle bijkomende zaken, dan beter in de zak kunnen houden. En ergens anders aan besteden.
En zo ingewikkeld is het allemaal niet. Gelukkig zijn er ook bedrijven die hun medewerkers wel proactief in de stand zien acteren.
Gewoon, heel simpel, enthousiasme uitstralen en de voorbij lopende bezoekers eens aanschieten met een leuke openingszin.
Uiteraard hangt het een samen met het ander. Naast het enthousiasme dat uw medewerkers en uzelf natuurlijk ook, moeten uitstralen, mag ook de inhoud van de stand er best aantrekkelijk uit zien. Producten van het bedrijf, netjes en verzorgd uitgestald, trekt altijd belangstelling. Maar ach, dat weet u toch allemaal wel.
En weet u het niet, loop zelf eens over de beurs en kijk rond hoe andere bedrijven zich presenteren. U zult de verschillen snel vinden. Doe er uw voordeel mee.
?
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl.
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod.