De wisselende berichten die ons op de redactie bereiken vanuit de brede industriële maakmarkt blijven vooralsnog aanhouden. We weten het nu inmiddels allemaal wel dat het met de bedrijven die toeleveren aan de bouwsector, nu niet echt bepaald geweldig gaat.
Wat wel steeds meer gaat opvallen, is dat er verschillen ontstaan en zijn tussen de te vergelijken ondernemingen. Dus tussen bedrijven die hetzelfde maken binnen een gelijkluidend speelveld.
Bij het ene bedrijf kunnen ze het werk nauwelijks aan, terwijl de ‘buurman’ moeite heeft zijn, zeg maar dertig man, personeel aan het werk te houden.
Ik denk dat, als je een analyse zou gaan uitvoeren bij beide bedrijven, er wel degelijk diverse essentiële verschillen naar boven zullen komen. Het bedrijf dat volop in het werk zit, zal in elk geval goed op de Nederlandse maakkaart staan. En dit is in mijn ogen een heel belangrijke.
Maar hoe weet je nu als ondernemer hoe je op deze maakkaart staat. Lijkt me niet zo’n moeilijke, nieuwe klanten moeten vooral de weg naar jouw onderneming weten te vinden. Ze moeten niet alleen weten wat je doet en hoe je het doet, maar ze moeten ook een correcte en goede kwaliteitsgedachte bij het bedrijf waar ze zaken mee willen gaan doen, hebben.
Nu hoor ik u denken, nou dat is allemaal niet zo moeilijk, maar toch, de verschillen tussen ondernemingen zijn enorm. Het totaalplaatje van een onderneming moet compleet zijn, laat zien waar je voor staat, welke markten worden bediend en hoe je tot het gewenste resultaat komt. Maak gebruik van de mogelijkheden die u aangeboden worden. Benader bijvoorbeeld de vakpers met uw noviteit, gebruik het internet op een goede en juiste wijze en ga zo maar door.
Mocht u overigens een dergelijke analyse willen laten uitvoeren, trek dan eens aan de bel bij uw brancheorganisatie. Daar zijn ze tenslotte ook voor. Vraag dan naar de ledenadviseur die in uw regio actief is. Maak een paar uur vrij en laat u ondersteunen. Echt, het zal u geen windeieren leggen.
?
?
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Via Twitter: VenA_Rolf
Facebook.com/vraagenaanbod