Het nieuwe systeem vormt de verbindende schakel tussen de ontvangst- en inpakafdeling en het hoogbouwmagazijn van Wavin. Op de inpakafdeling worden de in Hardenberg geproduceerde kunststof hulpstukken in dozen verpakt, op pallets geplaatst en in het hoogbouwmagazijn opgeslagen. Van de ontvangstafdeling komen pallets met onderdelen van externe leveranciers die Wavin in staat stellen om complete leidingsystemen te leveren. De palletlocaties in het hoogbouwmagazijn worden bediend door drie hoogbouwkranen, die samen een capaciteit leveren van 106 enkelspelen of 63 dubbelspelen per uur.
Tot 16 december werden de pallets aan- en afgevoerd via een dertig jaar oud systeem van palletconveyors. ‘Dit systeem was verouderd en vergde erg veel onderhoud. We kampten regelmatig met storingen. En omdat het systeem zo oud was, waren reserveonderdelen maar moeilijk verkrijgbaar. Als we nog langer met dit systeem zouden doorwerken, liepen we het risico dat op een dag het systeem zou uitvallen en het proces stil zou komen te liggen’, vertelt projectmanager Arjan Wierda, die samen met logistiek manager Wim Pranger verantwoordelijk is voor dit project.
Voor vernieuwing van het in- en uitslagsysteem ging Wavin in zee met MAAS Internal LogistiX. Een belangrijke reden was de strakke planning die MAAS IL overlegde. ‘Wavin produceert, verkoopt en levert het hele jaar, behalve in de twee weken rond kerst en nieuwjaar. Dan ligt het magazijn stil en konden we aan de slag zonder het reguliere proces te verstoren. MAAS IL was overtuigd van de haalbaarheid van die twee weken en leverde een complete offerte inclusief planning. Dat wekte vertrouwen. Bovendien kwam MAAS IL met een creatieve, geschikte en betaalbare oplossing die ons erg aansprak’, aldus Wierda. Om elk risico te vermijden is MAAS IL al in mei 2010 begonnen met de voorbereidingen van dit project. Het nieuwe in- en uitslagsysteem is van tevoren volledig opgebouwd, ingeregeld en getest. Daarna is het systeem gedemonteerd en in Hardenberg weer opgebouwd. ‘We hebben het systeem daar in werking gezien en ook dat zorgde voor vertrouwen.’
Belangrijk voordeel van het nieuwe in- en uitslagsysteem is, naast de verminderde storingsgevoeligheid en de reductie van onderhoudskosten, de compactheid. Dankzij het ontwerp van MAAS IL, waarbij onder meer de invoerbaan is gedraaid, maakt Wavin nu efficiënter gebruik van de beschikbare ruimte. ‘De opslagcapaciteit is daardoor met 3.000 palletlocaties uitgebreid. Ook de expeditieafdeling heeft nu de beschikking over meer ruimte’, vertelt Wierda. Daarnaast beschikt de fabrikant van kunststofleidingsystemen nu over een stil en zuinig systeem. Omdat alleen nog maar de rollen worden aangedreven die daadwerkelijk worden gebruikt, daalt het energieverbruik. Dankzij het gebruik van elektrische aandrijving is bovendien de geluidsproductie gedaald. ‘Dat komt het werkgenot in het magazijn vanzelfsprekend ten goede.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…