De industrie moet werk maken van innovatie, dat is een voorwaarde om duurzaam te kunnen produceren. Dit is de belangrijkste conclusie waarmee debatleider professor Jacques Reijniers het industriedebat woensdagmiddag 10 maart in de Prins Claus Foyer beëindigde.
Meer dan honderd mensen schreven zich in voor het industriedebat van de maakindustrie, dat werd gehouden door Link Magazine. Het discussiepanel bestond verder uit industriëlen met visie: Will Robben, CEO van Venrooy Cable Equipment bv, Herman Hulshof, CEO van Hulshof Royal Dutch Tanneries, Evert de Kruijf, sales Manager van InterfacFlor, Gert Bossink, director R&D bij Vanderlande Industries, en Eduardo van den Berg, CEO van Pharmafilters.
Geen weg terug
Duurzaam produceren, er is geen weg terug. De overheid bemoeit zich ermee en stelt nu al dat een deel van het overheidsbudget duurzaam moet worden ingekocht. Daarnaast is het ministerie van VROM met regelgeving gekomen waardoor metaal als bouwmateriaal niet meer wordt toegestaan. Over al deze verschijnselen discussieerde het panel gisterenmiddag. Na ruim twee uur kwam Reijniers met de volgende conclusies waarvan innoveren de eerste was. Al Gore zwengelde het aan en nu is er geen weg meer terug, stelde hij. Samenwerking kan helpen, helpen om samen tot duurzame oplossingen te komen. Herman Hulshof gaf een regionaal voorbeeld vanuit de Achterhoek. Maar, aldus Reijniers, het is ook raadzaam om buiten de grenzen samenwerking te zoeken. Ook brancheverenigingen moeten hier hun verantwoording oppakken.
Niet alles tegelijk
Verder stelde hij dat een visie ook kan helpen om duurzaam maken handen en voeten te geven, al gaf hij toe dat dit een lastig en niet tastbaar proces is. Maar Reijniers gaf ook hoop door erop te wijzen dat niet alles tegelijk kan en hoeft te gebeuren. Als voorbeeld noemde hij de visie van Evert de Kruijf. Zijn bedrijf, dat trouwens het meest duurzame bedrijf ter wereld is, werkt met het zogeheten frontenmodel. Dat betekent stap voor stap zaken aanpakken. Tot slot en niet geheel onbelangrijk concludeerde Reijniers dat duurzaam vooral goed moet worden uitgelegd en vermarkt. Marketing en verkoop zijn dan belangrijke instrumenten.