De stijgende trend in bedrijvigheid en omzet zet ook in het tweede kwartaal door; de vraag naar transport en andere logistieke diensten neemt duidelijk toe. Dat blijkt uit het conjunctuurbericht van Transport en Logistiek Nederland (TLN).
Er is sprake van een broos herstel, want het blijft sappelen met de vrachtprijs die achterblijft in relatie tot de stijgende kosten. Daarnaast blijft ook het winstniveau achter op de toename van bedrijvigheid en omzet. Niet alleen de binnenlandse, maar ook de internationale bedrijvigheid neemt in het tweede kwartaal krachtig toe. De stemmingsindicator voor bedrijvigheid klimt naar het hoogste niveau sinds het eerste kwartaal 2008. De omzetindicator bereikt het hoogste punt in twee jaar. De toegenomen bedrijvigheid komt niet onverwacht. Eerder werd dit door ondernemers in transport en logistiek voorspeld.
Achterblijvende vrachtprijs
Algemeen directeur Peter Sierat: ‘Het is prima dat de vraag naar onze diensten toeneemt, maar volgens onze leden zijn de prijzen nog steeds slecht, de kosten stijgen en de marges zijn flinterdun’. Ook al neemt de ‘overcapaciteit’ binnen transport en logistiek af en is er in bepaalde deelmarkten zelfs sprake van een tekort aan capaciteit, het vrachtprijsniveau blijft – ondanks een licht herstel – volgens veel ondernemers, zorgelijk laag. Ook de door brandstofkosten opgedreven kostprijs baart veel ondernemers zorgen. De hogere kosten en lage tarieven drukken de winst, aldus een aantal ondernemers. Het ondernemersvertrouwen is, mede om die redenen, gedaald. Desondanks krijgt het tweede kwartaal de hoogste ondernemerswaardering sinds het eerste kwartaal 2009.
Conjunctuurbericht
De conjunctuurberichten van TLN verschijnen viermaal per jaar en worden samengesteld op basis van enquêtes onder de leden van de branchevereniging.