Almi zette de eerste schreden op de metaalmarkt in 1946. Het bedrijf richtte zich op de apparatenbouw, betonindustrie en reparatiewerkzaamheden. De onderneming maakte in de beginjaren furore met de in eigen huis ontworpen en vervaardigde stenenknipper. Wereldwijd zijn hier tientallen patenten voor aangevraagd. Nog steeds vinden er aanpassingen plaats aan deze stenenknippers en deze zorgen er voor dat het gebruik er van steeds ergonomischer wordt. Inmiddels werkt het bedrijf wereldwijd met zo’n 1.400 dealers.
Maar Almi doet veel meer dan alleen eigen ontwikkelde machines op de markt zetten. Het bedrijf is bovenal toeleverancier voor diverse grote agrarische machinemerken, als bijvoorbeeld Lely, Agrifac en Kuhn. Het machinepark kan grote werkstukken aan, bijvoorbeeld de vele typen pendelarmen en fuseearmen die hier worden vervaardigd voor agrarische machines. Nu, anno 2015, maakt de derde generatie Landhuis forse stappen richting industrie 4.0, oftewel Smart Industry. Het bedrijf presenteert dit onder de noemer Smart Machining. Hiervoor verantwoordelijk is Frank Landhuis (38), bedrijfsleider bij Almi. Hij zette, vanaf zijn aanstelling op 1 maart 2013, het bedrijf in de startblokken voor Smart Machining. De contouren zijn inmiddels gezet en het bedrijf maakt grote stappen.
Volop aan het investeren
Almi heeft fors geïnvesteerd in 2014 en in 2015 krijgt dit nog een vervolg. ‘We hebben een bedfreesbank van 5 bij 2 meter met een vast bed en een tafel, rond 160 aangeschaft en er zijn diverse lasrobots bijgeplaatst. Nodig voor de grotere opdrachten die variëren van 80 centimeter tot vier meter.
We nemen bij voorkeur opdrachten aan voor werkstukken die meer dan één bewerking moeten ondergaan. Dus niet alleen het grovere (las)werk, maar ook het frees- en draaiwerk. De reden hierachter is eenvoudig, we willen de bewerkingsmachines optimaal inzetten. En sinds we dit uitvoeren, hebben veel van onze vaste klanten meer werk bij ons neergelegd. Het gaat er dus om om zoveel mogelijk bewerkingen te kunnen doen waarmee we de klanten meer bieden. Bovendien hebben ze dan maar een aanspreekpunt en dit werkt in veel gevallen in het voordeel van de klant.’
Voorsprong uitbouwen
‘In 2015 gaan we een nieuw ERP automatiseringssysteem implementeren. Hierbij gaan we werken met displays op de werkvloer. Smart Machining krijgt hiermee steeds meer inhoud. Alle processen worden aan elkaar gekoppeld, uitgebouwd en geoptimaliseerd. Hierbij wordt geen enkele afdeling vergeten’, aldus Landhuis. Het lean-management wordt dus verder doorgevoerd binnen de kernactiviteiten engineering, productie, assemblage en logistiek. ‘We leggen de focus op kwaliteit, procesbeheersing en kostenreductie in de productiekolom. Hiermee willen we onze concurrentiekracht vergroten.’
Partner in Duitsland
Peters Maschinenbau uit het Duitse Twist-Rühlerfeld is al jaren een partner van Almi. ‘Op euregionaal niveau werken we veel samen en vullen elkaar aan. Waar wij ophouden met de lengtes van maximaal vier meter, kunnen zij nog grotere afmetingen maken.’ De nieuwe website ondersteunt het opgebouwde internationale dealernetwerk en Smart Machining. Smart Machining is en wordt de basis voor de bedrijfsvoering binnen Almi.
GMA-netwerk
Om in Duitsland nog meer voet aan de grond te krijgen, maakt Almi deel uit van een GMA-netwerk waarin 35 Duitse bedrijven actief zijn. ‘We zijn het enige Nederlandse bedrijf en door deze contacten leren we ook weer veel nieuwe bedrijven kennen.’ Dat Almi goed op weg is, geeft de groei van het afgelopen jaar aan. In 2014 is het aantal medewerkers gestegen van 35 naar circa 50. De omzet ligt nu op circa 6 miljoen euro.