Om het belang van internationaal ondernemen meer onder de aandacht te brengen, zijn de MKB-Nederland en VNO-NCW met FME en evofenedex de campagne #NLhandelt gestart. De Nederlandse handels- en exportpositie staat onder druk door corona en toenemende kritiek op handelsverdragen. Daarom moet er een publiek-private strategie komen voor internationaal opererende Nederlandse bedrijven.
MKB-Nederland en VNO-NCW hebben dit in een brief aan de Tweede Kamer gestuurd, die binnenkort de begroting van de minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking behandelt.
Export is goed voor een derde van het bruto binnenlands product en daarmee de werkgelegenheid. ‘De coronacrisis raakt ons als handelsland extra hard. Daarom is het belangrijk om de handel zo goed mogelijk te laten doorstromen. Dus is er extra aandacht nodig voor het vrije verkeer van goederen en diensten binnen de Europese interne markt, en voor een betere digitale informatievoorziening.’ De opkomst van machtsblokken als China en de aanhoudende onrust rond de Brexit laten volgens de ondernemersorganisaties zien dat meer internationale samenwerking cruciaal is.
Om Nederlandse ondernemers in staat te stellen om hun kansen te pakken in het buitenland, is er een ‘whole of government approach’ nodig, aldus MKB-Nederland en VNO-NCW. ‘De komst van Invest Internationaal is hiervoor een goede eerste stap.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…