Actueel

Cornelissen bouwt chassis voor Hydrogen-Powered racewagen

Een multidisciplinair team van studenten van Universiteit Twente en Saxion Hogeschool heeft een raceauto op waterstof ontworpen die mee gaat doen aan Formula Student: Nebula. Cornelissen Metaaltechniek mocht het chassis bouwen.

Tags:
Het chassis van Nebula (Foto: Cornelissen Metaaltechniek)

Studententeam HyDriven (voorheen Green Team Twente) trok twee jaar uit voor onderzoek, testen en herontwerpen om aan de regels van de Formula Student race te voldoen. Dit resulteerde in de eerste zelfgebouwde Formula Student raceauto op waterstof.

De auto heeft een nieuw ontworpen waterstofopslagsysteem, die er met een hogere stroom input voor zorgt dat de auto langer en sneller kan rijden. Daarnaast zorgt het nieuwe aerodynamische ontwerp ervoor dat er meer neerwaartse kracht wordt gecreëerd, dat de auto beter aan de grond houdt.

Cornelissen Metaaltechniek mocht de studenten helpen door het chassis van de auto te bouwen: ‘De werkzaamheden waren voor Cornelissen weliswaar niet heel anders dan andere klussen. Maar als je meewerkt aan een raceauto dat meedoet aan Formula Student, een internationale ontwerpwedstrijd voor ingenieurs, dan geeft dat wel een goud randje aan zo’n project. Meer dan 300 studententeams wereldwijd nemen hieraan deel.’

Cornelissen was zo’n 1,5 week bezig met de klus, een éénmalig project, waar de lassers met veel plezier aan werkten, aldus het bedrijf. ‘Onze experts, Daan en Hanjo, hebben tot in detail de constructie gebouwd in samenwerking met het Green Team Twente. Zo werden alle uitstekende buizen van deze complexe samenstelling verholpen en voorzien van een gravering om de productie makkelijker te maken.’

In juni 2024 zal de auto getest worden op elk detail. Van technische keuring en diverse rijtesten tot een volledig uitgewerkt businessplan. De race vindt vervolgens plaats van 13 t/m 18 juli.

Cornelissen besluit: ‘Het is als bedrijf in de metaaltechniek erg leuk om onze expertise in te zetten op een ander gebied. Zo dragen we bij aan het op de kaart zetten van waterstof. Want tenslotte zou dit betekenen dat het één van de zuinigste waterstof auto’s van de wereld is. Uiteraard zijn wij enorm trots dat onze naam op de carrosserie van de racewagen zal verschijnen en hopen we een ‘staaltje’ bijgedragen te hebben aan de overwinning tijdens de race.’

Tags:
De redactie

Recent Posts

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

10 uur ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

12 uur ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

13 uur ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

14 uur ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

14 uur ago

Zesde FD Gazelle Award voor ConstruSteel

Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…

14 uur ago