Actueel

Cornelissen bouwt chassis voor Hydrogen-Powered racewagen

Een multidisciplinair team van studenten van Universiteit Twente en Saxion Hogeschool heeft een raceauto op waterstof ontworpen die mee gaat doen aan Formula Student: Nebula. Cornelissen Metaaltechniek mocht het chassis bouwen.

Tags:
Het chassis van Nebula (Foto: Cornelissen Metaaltechniek)

Studententeam HyDriven (voorheen Green Team Twente) trok twee jaar uit voor onderzoek, testen en herontwerpen om aan de regels van de Formula Student race te voldoen. Dit resulteerde in de eerste zelfgebouwde Formula Student raceauto op waterstof.

De auto heeft een nieuw ontworpen waterstofopslagsysteem, die er met een hogere stroom input voor zorgt dat de auto langer en sneller kan rijden. Daarnaast zorgt het nieuwe aerodynamische ontwerp ervoor dat er meer neerwaartse kracht wordt gecreëerd, dat de auto beter aan de grond houdt.

Cornelissen Metaaltechniek mocht de studenten helpen door het chassis van de auto te bouwen: ‘De werkzaamheden waren voor Cornelissen weliswaar niet heel anders dan andere klussen. Maar als je meewerkt aan een raceauto dat meedoet aan Formula Student, een internationale ontwerpwedstrijd voor ingenieurs, dan geeft dat wel een goud randje aan zo’n project. Meer dan 300 studententeams wereldwijd nemen hieraan deel.’

Cornelissen was zo’n 1,5 week bezig met de klus, een éénmalig project, waar de lassers met veel plezier aan werkten, aldus het bedrijf. ‘Onze experts, Daan en Hanjo, hebben tot in detail de constructie gebouwd in samenwerking met het Green Team Twente. Zo werden alle uitstekende buizen van deze complexe samenstelling verholpen en voorzien van een gravering om de productie makkelijker te maken.’

In juni 2024 zal de auto getest worden op elk detail. Van technische keuring en diverse rijtesten tot een volledig uitgewerkt businessplan. De race vindt vervolgens plaats van 13 t/m 18 juli.

Cornelissen besluit: ‘Het is als bedrijf in de metaaltechniek erg leuk om onze expertise in te zetten op een ander gebied. Zo dragen we bij aan het op de kaart zetten van waterstof. Want tenslotte zou dit betekenen dat het één van de zuinigste waterstof auto’s van de wereld is. Uiteraard zijn wij enorm trots dat onze naam op de carrosserie van de racewagen zal verschijnen en hopen we een ‘staaltje’ bijgedragen te hebben aan de overwinning tijdens de race.’

Tags:
De redactie

Recent Posts

Keuzedeel moet meer vakmensen richting scheepsbouw krijgen

Het repareren en modificeren van schepen vraagt specifieke kennis en kunde die de algemene technische…

6 uur ago

AWVN: ‘Hoge loonstijgingen niet in lijn met productiviteitsverbetering’

De aanhoudende druk om lonen flink te laten stijgen in combinatie met vrees van werkgevers…

8 uur ago

Werkgevers springen zelf bij vanwege personeelstekort

Twee op de vijf (39%) werkgevers vangen momenteel personeelstekorten op door zelf bij te springen…

10 uur ago

Grondstoffenscanner vernieuwd

De Grondstoffenscanner is vernieuwd. De Europese maakindustrie is vaak afhankelijk van grondstoffen uit andere landen…

10 uur ago

FME opteert voor sterker, slimmer en groener Nederland

De nieuwe beleidsagenda van FME voor de technologische industrie heeft de titel: Naar een sterker,…

11 uur ago

Zwakke investeringen geven tegenslag Duitse machinebouw

De Duitse machinebouwsector heeft in mei een forse daling van inkomende orders ervaren. In vergelijking…

1 dag ago