De auto-industrie bevond zich al in moeilijke tijden door de overgang naar een koolstofneutrale toekomst. Daarbij komt nog eens de impact van de coronacrisis, waarvan de gevolgen nog steeds merkbaar zijn. Meer steun voor de sector is dan ook hard nodig.
Dat stellen de leiders van de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA). Zij roepen de beleidsmakers van de Europese Unie en de nationale regeringen op om meer steun te verlenen aan de autosector. De Europese auto-industrie had tot nu toe door de coronacrisis te maken met een productietekort van meer dan vier miljoen voertuigen, die een waarde vertegenwoordigen van 122 miljard euro. De verwachting is dat de autoverkopen dit jaar met 25 procent zullen dalen.
Michael Manley, ACEA directeur en CEO van Fiat Chrystler Automobiles stelde dat de coronacrisis duidelijk ‘het grootste risico ooit voor de auto-industrie is. Het voegt een enorme druk toe op onze sector in een tijd waarin deze fundamentele technologische verschuivingen doormaakt, evenals het vooruitzicht van een no-deal Brexit. We moeten dringend manieren vinden om dit te bereiken met een minimum aan schade aan banen en investeringen, terwijl we ons tegelijkertijd sterk blijven richten op de klimaatuitdaging.’
‘Het onlangs door de Europese Commissie voorgestelde klimaatplan voor 2030 zal in deze moeilijke tijd enorme extra investeringen van onze kant vergen’, vervolgt Manley. ‘Onze investeringen alleen zullen echter nooit genoeg zijn. Als we willen dat nul-emissiemobiliteit een reële optie wordt voor alle Europeanen, hebben we ook een uitgebreid netwerk van oplaadpunten en herlaadstations in de hele EU nodig, gekoppeld aan economisch duurzame stimulansen.’
De ACEA roept daarom op om de steun van de nationale coronaherstelplannen naar deze gebieden te leiden en zo de vraag naar auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen met alternatieve brandstoffen te stimuleren. Dit zal het economisch herstel in Europa en de klimaatambities ondersteunen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…