Uit onderzoek van Kruizinga.nl blijkt dat ruim zeventig procent van de respondenten, werkzaam in transport en logistiek, het belangrijk vindt om op het gebied van inkoop minder afhankelijk te zijn van leveranciers uit andere landen. Dit wordt niet alleen veroorzaakt door stagnerende leveringen tijdens de coronacrisis, maar ook omdat men het voor onze economie belangrijk vindt om dichtbij huis inkopen te doen.
Een derde is zelfs bereid om hiervoor iets meer te betalen. Wanneer men moet kiezen tussen kopen bij een leverancier dichtbij zonder grote voorraad of bij een leverancier verder weg met altijd een grote voorraad, dan geeft ruim vijftig procent toch de voorkeur voor de leverancier met de grote voorraad. Volgens Boris Vildósola Bustos, Managing Director bij Kruizinga.nl, biedt dat kansen voor Nederlandse ondernemers. ‘Als je in staat bent lokaal te produceren en een ruime voorraad aan te houden, kun je goed zakendoen’, stelt hij.
Op de vraag welke producten niet leverbaar waren, omdat zij bijvoorbeeld uit China kwamen of omdat het aantal internationale transporten afnam, worden vooral artikelen genoemd die betrekking hebben op de inrichting van de werkomgeving aan de eisen van de anderhalve meter economie. Producten op het gebied van hygiëne (40%), veiligheid (20%) en markering (8%) worden het meest genoemd. Maar ook producten die belangrijk zijn voor het logistieke proces in werkplaatsen en in magazijnen, zoals rolcontainers, opslagvaten en stellingen, werden niet (op tijd) geleverd.
Kansen
De bereidheid om vaker dichtbij huis in te kopen en hier, zoals een derde van de respondenten aangeeft, zelfs meer voor te willen betalen, biedt volgens Vildósola Bustos kansen voor Nederlandse bedrijven. ‘Als je ziet dat het aanhouden van voldoende, grote voorraad een belangrijke factor is, kan een Nederlands bedrijf zich dus onderscheiden door uit voorraad te kunnen leveren. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je kwaliteit levert. Want uit ons onderzoek komt ook naar voren dat kwaliteit bij de aanschaf van producten op nummer één staat, op grote afstand gevolgd door de prijs. Ik voorzie voor Nederlandse productiebedrijven en groothandels een aanzienlijke groei in producten die tijdens de coronacrisis niet leverbaar waren. Ruim zeventig procent van de respondenten geeft aan dat ze lokaal inkopen belangrijk vinden voor onze economie. Er ontstaat dus een nieuwe vraag die kansen biedt.’