Dat blijkt uit gegevens van de ACEA, het Europese verbond van autofabrikanten. Doot het sluiten van fabrieken in heel Europa naar aanleiding van het coronavirus, zijn er nu al 1,2 miljoen minder motorvoertuigen geproduceerd. De gemiddelde stilleggingsduur bedraagt momenteel 16 werkdagen. Het is duidelijk dat de productieverliezen zullen toenemen als de stilleggingen worden verlengd of als extra fabrieken worden stilgelegd.
ACEA heeft twee interactieve kaarten gemaakt die de impact van het coronavirus op de automobielindustrie weergeven, zowel wat betreft het aantal getroffen medewerkers als het productieverlies in eenheden.
In totaal zijn er 2,6 miljoen directe arbeidsplaatsen in de automobielindustrie in de Euopese Unie, waarbij de voertuigfabrikanten 229 assemblage- en productiefabrieken in de hele regio hebben. De bredere autosector zorgt voor indirecte en directe werkgelegenheid voor 13,8 miljoen mensen in de Europese Unie.
‘Op dit moment is de voornaamste zorg van ACEA en al haar leden het beheersen van de onmiddellijke crisis in de auto-industrie, die in wezen abrupt tot stilstand is gekomen – iets wat de sector nog nooit eerder heeft meegemaakt’, aldus Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van ACEA.
‘Onze eerste prioriteit is het beschermen van de gezondheid en de werkgelegenheid van de bijna 14 miljoen Europeanen die direct of indirect in onze sector werken.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…