Dat blijkt uit Het Staaljournaal van Noviostaal van 17 april. Zo werd in Italië in het kader van de bestrijding van het virus onder meer de staalverwerkende industrie, zoals walserijen die zelf geen eigen ruwstaalproductie hebben en servicecenters, door de overheid verplicht hun activiteiten te staken. Strategische bedrijven mochten wel door gaan met hun productie. ArcelorMittal Italia (v/h ILVA) onder andere mocht de staalproductie voortzetten, maar in beperkte omvang.
Ook elders in Europa werden vele productiefaciliteiten- al dan niet vrijwillig vanwege de ingestorte vraag naar staalproducten of door de nationale regeringen opgelegd- deels of geheel stilgelegd. Deze maand bijvoorbeeld besloot een fabriek in Tsjechië tot eind augustus haar ruwstaalproductie met een kwart af te bouwen. De behoefte aan gewalst staal nam enorm af doordat bijvoorbeeld Duitse, Franse en Italiaanse automobiel- resp. truckfabrikanten en hun toeleveranciers de productie staken vanwege de corona-maatregelen, maar ook omdat door de lockdown in o.a. België, Spanje en Frankrijk de levering van onderdelen door de toeleveranciers stagneerde.
Het gevolg daarvan was een kettingreactie. Automakers vroegen bij de staalfabrieken om uitstel van materiaalleveringen en wilden zelfs lopende orders annuleren. Bij de toeleveranciers hoopten zich de voorraden van gefabriceerde producten op, want zij konden hun geproduceerde onderdelen niet uitleveren. Ook zij vroegen bij staalfabrieken, servicecenters en handelaren om vertraging van uitlevering van lopende bestellingen, verzochten om sommige opdrachten te annuleren en plaatsten bovendien geen nieuwe opdrachten. Bandstaalproducenten zagen hun opdrachten verdwijnen als sneeuw voor de zon en konden daardoor ook geen nieuwe bestellingen bij de staalfabrieken plaatsen. Andere industriële sectoren zagen intussen vanwege wegvallende opdrachten en of tijdelijke bedrijfssluitingen hun behoefte aan staalproducten verminderen.
Dus de staalmakers konden niet anders dan tijdelijk capaciteiten afbouwen. Veel concerns, als ArcelorMittal, Voest-Alpine, SSAB, ThyssenKrupp, enzovoort, beperkten hun staalproductie door het sluiten van hoogovens en walslijnen. In totaal hebben Europese fabrieken voor ca. 23-25 miljoen ruwstaalcapaciteit voorlopig stilgelegd. Het lijkt er echter op dat de vraag naar staal binnen de EU sterker gedaald is dan de omvang van de eerdergenoemde capaciteitsreductie. De Europese markt werd in februari, maart en begin deze maand verder nog beïnvloed door aanbiedingen van importhoeveelheden van exporteurs uit Rusland, Turkije en diverse Aziatische landen tegen enorm concurrerende prijzen, wat vooral gevoed werd door in het eerste kwartaal fors gedaalde grondstofprijzen van olie, cokes, ertsen en schroot. De EU-fabrieken zagen van dag tot dag dus hun orderportefeuilles dunner worden en daarmee gaten in hun productieplanning vallen. Als gevolg daarvan noteren we sinds een paar weken een licht prijsverval voor warmgewalste rollen. De vooraanstaande fabrieken in Europa proberen nog de door hun gewenste prijzen (basis € 480-€ 500) te handhaven, maar hier en daar zien we op de sportmarkt toch ook aanbiedingen van diverse staalwalserijen met een lager prijsniveau.
Overigens schijnt er weinig belangstelling te zijn voor de aangeboden lagere importprijzen. Immers materiaal uit Azië nu bestellen betekent levering juni of juli in de havens van de EU en niemand weet nog hoe tegen die tijd de prijzen zullen zijn èn hoe de economie, lees de vraag naar staal, zich hersteld zal hebben. Met andere woorden: welk risico durven inkopers aan te gaan?
De coronacrisis maakt echt wereldwijd slachtoffers en Noviostaal wil dat met een tweetal voorbeelden illustreren. Een Turkse staalfabriek heeft in de afgelopen vier weken geen enkele, dus niet één, opdracht kunnen boeken. In Argentinië zag men in maart de productie van ruwstaal met zeventien procent dalen in vergelijking met de voorgaande maand en zelfs met 27 procent vergeleken met die van maart 2019.
Inmiddels zijn enkele automobielfabrieken in Europa en in China bezig om weer op te starten en wellicht komt daardoor weer beweging in de staalmarkt, maar de conclusie is wel dat het nog maanden zal duren voordat de vraag naar staal zich enigszins of meer hersteld zal hebben. Ook in Italië zijn sinds medio april enkele staalfabrieken weer gaan draaien, maar vaak op kleinere schaal.
Andere negatieve effecten van de productiebeperkingen die Europese fabrieken doorgevoerd hebben zijn dat levertijden langer worden èn onbetrouwbaar worden. De door fabrieken bevestigde levertermijnen lopen momenteel gemakkelijk vier tot zes weken uit. De onzekere marktsituatie heeft ertoe geleid dat Eurofer (de Europese Staal Federatie) aan de EU-Commissie ter bescherming van de staalindustrie het verzoek voorgelegd heeft op korte termijn de bestaande importquota’s naar beneden bij te stellen.
De staalindustrie verkeert dus in ernstige problemen, maar die situatie heeft positieve en negatieve kanten. Sommige instanties hebben weinig vertrouwen in de toekomst van deze industrietak en maken zich zorgen over de financiële effecten van de huidige crisis. Moody’s bijvoorbeeld heeft onlangs de outlook voor de kredietwaardigheid van ArcelorMittal en Tata Steel (India) verlaagd. Tegelijkertijd echter bericht ArcelorMittal met een aantal grote banken als BNP Paribas, J.P.Morgan en Société Générale een contract te hebben afgesloten voor een kredietfaciliteit van drie miljard dollar, waaruit dan weer de conclusie kan worden getrokken dat er vertrouwen in de staalbranche is.
De prijzen op de staalmarkt voor spot business brokkelen momenteel wat af, wat een gevolg kan zijn van de onzekere marktsituatie. Maar eigenlijk is dat toch ook een vreemde ontwikkeling.
Noviostaal signaleert immers een aanzienlijk beperkte productiecapaciteit, ze noteren langere en daarmee onbetrouwbare levertijden, dus kan er een zekere schaarste gaan ontstaan wanneer het economisch herstel na de coronacrisis sneller gaat dan verwacht. Toch zullen verbruikers, handelaren en servicecenters weer bestellingen moeten gaan plaatsen, want doet men dat nu niet dan loopt men vanwege de uitlopende respectievelijk onbetrouwbare walstermijnen het risico pas in september of later beleverd te zullen worden. Tegelijk echter weet Noviostaal nog niet welke prijzen de fabrieken voor het 3e kwartaal of voor de 2e helft 2020 voor ogen hebben, want die hullen zich daarover in stilzwijgen. Van diverse kanten hoort Noviostaal de opvatting, dat prijzen op kortere termijn een iets dalende trend zullen vertonen, maar zich later dit jaar zullen gaan herstellen.
Het blijft echter puur een veronderstelling van vandaag want het cornonavirus maakt alles anders en onvoorspelbaar.
Noviostaal geeft per 17 april 2020 de volgende indicatie voor de circa fabrieks-staalprijzen voor coils en kwartoplaat in euro per ton:
Warmgewalste coils: 450 – 470
Koudgewalste coils: 540 – 565
Sendzimir verz. coils: 570 – 585
Kwartoplaat: 515 – 535
Deze maand dalen de prijzen voor alle soorten. De daling loopt van 20 euro per ton voor Koudgewalste coils, Sendzimir verzinkte coils en Kwartoplaat tot 30 euro per ton voor Warmgewalste coils ten opzichte van de staalprijzen in maart 2020.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…