Categories: Actueel

Cummins gaat 3D-printen met nieuwe H2 Binderjet-technologie van HP

GE Additive heeft de binder jetting machine eind 2017 aangekondigd onder de werknaam H1. Deze werd toen gepresenteerd als alternatief voor het traditionele gieten van grotere onderdelen. De machine waarin Cummins nu investeert, is nog steeds een bètamachine. De naam is veranderd in H2, de technologie is gelijk gebleven. De producent van dieselmotoren, hybride en elektrische platformen voor energieopwekking en aanverwante producten, laat de nieuwe 3D-printer voorlopig in het GE Additive lab in Cincinnati staan. Twee teams van Cummins gaan hier samen met de specialisten van GE Additive aan de slag met het printen van grote metalen componenten.

Ambitieuze plannen

Cummins heeft ambitieuze plannen met 3D-metaalprinten. Het beschikt al over in totaliteit vier poederbed laser machines, waarvan er twee geleverd zijn door Concept Laser, de Duitse AM-dochter van GE Additive. Deze machines zijn bedoeld voor de productie van kleinere onderdelen. Recent is de serieproductie van een low volume product, een steun, gestart. De uitbreiding met de binder jetting machine biedt de kans om ook grotere onderdelen te gaan 3D-printen. Binder jetting betekent dat een printkop over het poederbed beweegt en waar poeders met elkaar verbonden moeten worden, het systeem een vloeibare agent injecteert die als bindmiddel fungeert. De op deze wijze laag voor laag opgebouwde werkstukken moeten daarna nog gesinterd worden om het bindmiddel uit te branden en de vereiste materiaaldichtheid te krijgen. ‘Deze technologie heeft de potentie om onze klanten met een snellere, goedkopere productiemethode te bedienen. Een techniek die uiteindelijk minder energie vergt. Dat betekent dat we onze impact op het milieu kunnen terugbrengen’, zegt Tim Millwood, vice president global manufacturing bij Cummins Inc.

Begin 2021 serieproductie

Het Amerikaanse concern, met 62.600 medewerkers actief in 190 landen, viert dit jaar het eeuwfeest. Precies honderd jaar geleden werd Cummins opgericht. De komende jaren wil Cummins 3D-metaalprinten stap voor stap gaan inzetten voor serieproductie. Zodra de testen met de nieuwe machine bij GE Additive zijn afgerond, wordt de binder jetting machine ingezet in een pilot productielijn. Begin 2021 verwacht Cummins dat de complete industriële productielijn met de binder jetting machine operationeel zal zijn. Dan kan het middelgrote en grote complexe onderdelen 3D-printen. Het productietempo zal dan veel hoger liggen dan bij de huidige generatie poederbed laser metaalprinters. De binder jetting machines printen 60 tot 100 keer sneller dan laserprinters, afhankelijk van de complexiteit van de onderdelen. Ook de kosten liggen lager.

Franc Coenen

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

23 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago