Daar is dan de hogere staalprijs

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Zoals wij de vorige maand al voorzichtig aankondigden, worden er nu door verschillende fabrieken signalen over prijsstijgingen afgegeven. Het meest concreet hierbij is ArcelorMittal dat begin september berichtte voor leveringen vanaf november 2016 een verhoging van 40 euro per ton te gaan doorberekenen.

Dit schrijft Lex Coenen van NovioStaal in zijn ‘Staaljournaal’ van 7 september. Volgens Coenen mogen we aannemen dat, aangezien ArcelorMittal marktleider is en gelet op de actuele marktsituatie in de EU, andere fabrieken zullen gaan volgen. ‘Dat betekent voor die afnemers die hun prijsafspraken per kwartaal hebben gemaakt een stijging van bijna 10 procent per ton voor warmgewalste coils.’

Acceptatie hogere prijzen

Is die verhoging terecht of is dat te opportunistisch?, vraagt Coenen zich af. ‘Het zal afwachten zijn of de markt die stijging accepteren zal. Feit is dat de voorraden bij service centers en handelaren naar het lijkt redelijk op niveau zijn en er dus niet echt een dringende noodzaak tot kopen zal zijn. Anderzijds moet echter ook bedacht worden dat levertijden voor nieuw te walsen materiaal langer geworden zijn en dat diverse fabrieken inmiddels al voor diverse producten voor levering in het vierde kwartaal uit de markt gegaan zijn.

Productie omlaag in China

Coenen denkt dat te lang wachten met de aankoop van nieuw materiaal over een periode van 2-3 maanden tot schaarste bij verschillende producten kan leiden. Daarbij komt volgens hem dat er nauwelijks noemenswaardige importen te verwachten zijn. China heeft bovendien toegezegd de bestaande productiecapaciteit van ruwstaal binnen nu en vier jaar met circa 150 miljoen ton te gaan beperken. Dat is veel en zeker ook te weinig, wanneer we weten dat de bestaande overcapaciteit aldaar ongeveer 300 miljoen ton is.

Effecten samenwerking Tata Thyssenkrupp

Coenen: ‘Maar toch zal die reductie haar effect hebben op de totale export van het land en daarmee ook de druk verminderen op de Europese staalmarkt, voor zover dat al niet door eerder genomen importbeperkende maatregelen het geval is. Op wat langere termijn kan er bovendien nog een effect optreden van de mogelijke samenwerking tussen Thyssenkrupp Steel en Tata Steel, waardoor het aantal aanbieders op de Europese markt afneemt en dus minder onderlinge concurrentie zal ontstaan.’
‘Los van de vraag hoe de Europese Commissie zal reageren op de uitkomst van de besprekingen tussen Tata Steel en Thyssenkrupp Steel is het overigens ook nog niet duidelijk in welke vorm die samenwerking zal gaan gebeuren. Neemt Tata Steel Thyssenkrupp Steel over of zal het juist andersom zijn? Bij die ontwikkeling zal Tata Steel de EU als producent gaan verlaten. Voor Nederland in het bijzonder is het de vraag hoe de toekomst van Tata Steel IJmuiden (voorheen De Hoogovens) er uit ziet. Geografisch gezien ligt deze staalfabriek er zeer gunstig bij en technisch gezien is het een van de beste staalmakers in Europa. Of dit bedrijf – opgericht in 191 8- echter past in het profiel wat de gesprekpartners voor ogen hebben is maar zeer de vraag.’

‘Weliswaar heeft Tata Steel onlangs nog bericht, dat men forse investeringen in haar fabriek in IJmuiden zal gaan plegen, maar wat gebeurt er wanneer ThyssenKrupp de leidende partij gaat worden? Zou IJmuiden in het geheel gesloten worden, dan betekent dat voor Nederland een enorm verlies van werkgelegenheid, want direct en indirect samen zouden er namelijk tussen de 15.000 en ca. 18.000 banen verloren gaan.’
‘Evenzo zal Nederland zich in dat geval moeten realiseren dat zij feitelijk haar enige staalproductie van belang zal verliezen, waarmee niet alleen veel kennis verloren zal gaan maar ook dat basismateriaal voor defensieve doeleinden niet meer in eigen land geproduceerd kan gaan worden. Ongetwijfeld zal er daarom in politiek Den Haag gesproken gaan worden over de toekomst van het voormalige ‘De Hoogovens’, toch een van de paradepaardjes van de Nederlandse industrie, maar of dat van invloed zal zijn is zeer de vraag.

Noviostaal geeft per 7 september 2016 de volgende indicatie voor de circa fabrieks-staalprijzen voor coils en kwartoplaat in euro per ton:
• Warmgewalste coils: 425 – 440
• Koudgewalste coils: 520 – 545
• Sendzimir verz. coils: 575 – 595
• Kwartoplaat: 510 – 535


Daarmee herstellen de circa fabrieksprijzen weer en zijn 0 (kwartoplaat) tot 10 euro per ton hoger dan augustus 2016. Warmgewalste coils is sinds juni 2014 niet zo hoog geweest; koudgewalst noteert de hoogste waarde sinds mei 2014; Sendzimir verzinkte coils beleeft een ‘all time high’ sinds Vraag en Aanbod de fabrieksprijzen bijhoudt, en dat is januari 2014, en; tot slot de prijs van kwartoplaat is gelijk gebleven aan de vorige maand, augustus 2016.