Vorige week donderdag stuurde Brussel een officiële aanklacht naar de eerder genoemde truckfabrikanten. Eind oktober berichtte persbureau Bloomberg al dat ook Scania, Iveco en Renault Trucks onder de loep lagen. In januari 2011 deed Brussel samen met nationale mededingingsautoriteiten al onaangekondigde inspecties, onder meer bij DAF in Eindhoven en Scania in Breda.
De commissie onderstreept dat het sturen van een officiële aanklacht nog niet de uitkomst van het onderzoek bepaalt. Als de Commissie de zaak kan bewijzen, gaat het om een zeer ernstige inbreuk op de EU-concurrentieregels, waar zware boetes op kunnen volgen. Volgens het EU-verdrag kunnen die oplopen tot 10 procent van de omzet.
Het kartel zou jarenlang hebben bestaan en zich hebben uitgestrekt tot de hele Europese Economische Ruimte (EER). Dat is de Europese Unie plus Noorwegen, Liechtenstein en IJsland.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…