Actueel

Daimler bouwt R&D-centrum voor elektrische aandrijfsystemen

Daimler gaat haar motorenfabriek in Stuttgart-Untertürkheim ombouwen tot een technologisch competentiecentrum met campus, die zich richt op elektrische aandrijving en batterijtechnologie, inclusief de productie van lithium-ioncellen. Kosten: 400 miljoen euro.

Foto: Daimler

De transformatie van de fabriek sluit aan bij de plannen voor een toekomst waar de nadruk op ‘Electric First’ ligt, de weg naar koolstofneutraliteit in 2039. De nieuwe ‘Mercedes-Benz Drive Systems Campus’ zal zich oespitsen op onderzoek, ontwikkeling en productie-opstarten van aandrijfsystemen.

De omschakeling van de fabriek, waar nu nog 18.000 mensen werken, zal op den duur arbeidsplaatsen kosten maar hoeveel is nog niet duidelijk. Veel werknemers zullen ook drastisch moeten om- en bijscholen voor nieuwe functies. Ook gaan er zo goed als zeker veel banen verdwijnen bij toeleveranciers in de directe omgeving van Untertürkheim. Een nieuwe fabriek voor de productie in kleine series van toekomstige batterijcellen en een speciaal laboratorium voor batterijveiligheid zullen een aanvulling vormen op de bestaande onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten van Mercedes-Benz op het gebied van batterijtechnologie. Wat de serieproductie betreft, zal de locatie zich in toenemende mate concentreren op elektrische aandrijfcomponenten – accu’s en elektrische aandrijfsystemen, terwijl de conventionele motor-, transmissie- en onderdelenproductie geleidelijk zal worden afgebouwd

Dit zal ook gevolgen hebben voor de werkgelegenheid, zowel binnen het bedrijf als bij toeleveranciers in de omgeving van Untertürkheim. Daimler geeft niet aan hoeveel banen mogelijk zullen verdwijnen door de transformatie.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

18 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago