In het eerste kwartaal van 2023 ontving de Duitse werktuigmachine-industrie 11 procent minder orders dan in dezelfde periode vorig jaar. De orders uit Duitsland daalden met 18 procent, terwijl die uit het buitenland met 8 procent daalden. In totaal betekent dit een daling van 17 procent in reële termen.
‘Gezien de vele financiële lasten – zoals de energiecrisis, de hoge inflatie, de gestegen rente en de algemene zwakte van de economie – is het echter bemoedigend om te zien dat de laatste cijfers van maart een einde maken aan de neerwaartse trend in de orders’, zegt Dr. Wilfried Schäfer, uitvoerend directeur van de VDW (Duitse Vereniging van Werktuigbouwers) in een toelichting op de resultaten. De orders uit het buitenland zijn veel stabieler dan die van de binnenlandse markt. De impulsen komen vooral uit de niet-eurolanden, waar grootschalige orders een belangrijke rol spelen.
China
‘In het algemeen zien we een afname van de moeilijkheden waarmee onze industrie te kampen had’, legt Schäfer uit. China heeft zijn nul-covid-beleid beëindigd. De spanningen in de toeleveringsketen beginnen nu af te nemen. Daardoor kunnen belangrijke klantsectoren zoals de automobielindustrie weer meer produceren. Deze had vooral te lijden onder het gebrek aan microchips. Daardoor trok de omzet in het eerste kwartaal weer aan. De stijging van 20 procent, of 11 procent in reële termen, weerspiegelt de positieve factoren.
Hogere investeringsniveaus
Ongeacht de huidige economische situatie leiden tal van ontwikkelingen tot hogere investeringsniveaus: de aanhoudende trend naar automatisering, de toenemende digitalisering, de bloeiende elektromobiliteit, de opbouw van capaciteit in de triade van kritieke infrastructuur (bv. chips, batterijen), omvangrijke investeringen in klimaatbescherming (bv. warmtepompen), de uitbreiding van hernieuwbare energiebronnen en stijgende defensie-uitgaven.
Aanzienlijke orderportefeuille
‘Wij verwachten dat de orders zich in de tweede helft van het jaar zullen stabiliseren’, zegt Schäfer. Een belangrijk voordeel op dit moment is de aanhoudende en aanzienlijke orderportefeuille die bijna twaalf maanden vooruitloopt. Volgens de laatste prognose zal de productie daardoor in 2023 evenveel groeien als in het voorgaande jaar, namelijk met 10 procent tot 15,5 miljard euro.