Langzaam wordt de boog van de brug langs de A1 bij Muiderberg compleet. Het laatste deel van de boog wordt met de snelheid van een meter per kwartier met lieren op zijn plek gehangen door bruggenbouwer Victor Buyck Steel Construction.
Het ontbrekende middenstuk is circa 1.200 ton. Hiermee wordt de boog compleet gemaakt. Deze mijlpaal is weer een stapje dichter bij de plaatsing van de brug in 2016. Het Belgische bedrijf Victor Buyck voert het constructieproject uit in onderaanneming voor de SAAone bouwcombinatie , bestaande uit Hochtief Solutions AG , Boskalis BV , KWS Infra BV en Van Hattum en Blankevoort BV . Victor Buyck startte in januari 2014 met het leveren en monteren van een stalen dubbelspoor boogbrug op locatie Muiderberg. De brug heeft een overspanning van 255 meter en weegt 7.165 ton. Het is in Europa één van de grootste bruggen, zo niet de grootste boogbrug in zijn soort, vermeldt het bedrijf op zijn website.
Kokervormig
De hoofddraagconstructie bestaat uit kokervormige hoofdliggers en bogen. Hiertussen zitten op regelmatige afstand dwarsdragers die het betonnen brugdek ondersteunen. De stalen brugdelen worden in Eeklo en Wondelgem vervaardigd. De brug wordt in verschillende onderdelen aangevoerd naar Muiderberg, waar hij wordt gemonteerd. In mei 2016 rijdt de aannemer de brug over de A1, waarna hij verder afgebouwd gaat worden. Na afwerking wordt de brug in zijn geheel met behulp van hydraulische wagens op zijn definitieve plaats gezet. Als de brug helemaal klaar is, wordt in augustus 2016 de bestaande spoorbrug gesloopt. De nieuwe brug sluit dan op het bestaande spoor aan. Trein- en wegverkeer worden gedurende een paar dagen omgeleid om deze operatie veilig uit te voeren.