Categories: Actueel

De Hulk van Klaaswaal

Klanten voor de Hulk heeft het bedrijf al. Staalbouwers komen namelijk volgens bedrijfsleider Eric Koenhein van Van Rijsoort Bending steeds vaker met aanvragen voor het grotere buigwerk. Het gaat hierbij onder meer om werk als liggers voor bruggen, dakconstructies en opdrachten in de offshore. Omdat het bedrijf tot voor kort dit werk niet aan kon en dus niet altijd aan de eisen van de klant kon voldoen, zag het soms opdrachten aan haar neus voorbij gaan. ‘Als je bij een aanvraag 20 procent van het werk niet kan aanbieden, dan krijg je die andere 80 procent ook niet. Dan gaat het hele pakket naar de concurrent. Daarom was er bij ons grote behoefte aan deze machine. En nu halen we ook het complete pakket aan werk binnen.’

 

Hoog aandrijfvermogen

De Zweedse Hulk kwam op 23 augustus van dit jaar vanuit Zweden in Klaaswaal aan. Zoals de machine daar nu staat is hij de sterkste in zijn soort in Europa, maar Koenhein wil dit nog wel even nuanceren. Want hoewel de Hulk buizen en profielen van staal, RVS en aluminium in bijna elke radius, vorm en afmeting kan walsen, is het niet zo dat de machine hiermee de grootste profielen van Europa kan buigen. De machine kan namelijk buizen tot en met een diameter van 508 mm, balken tot en met 1.000 mm en kokers tot en met 500 mm buigen. En dat kunnen er meer in Europa. Maar de machine is wel de sterkste in zijn soort. ‘Wij hebben deze machine laten bouwen volgens onze eigen specifieke eisen. Vanwege het hoge aandrijfvermogen is de machine wel de sterkste in zijn soort. Dit vermogen is bij het grote buigwerk soms nodig om niet de grip te verliezen. Met het grotere vermogen duw je harder tegen de buis. Hierdoor kunnen we ook dikwandige buizen met precisie krom buigen.’

En dat Van Rijsoort Bending precies werkt, dat beamen de twee mannen van een constructiebedrijf uit Den Haag. Als klant van het bedrijf komen ze een kijkje nemen tijdens de openstelling van het bedrijf. ‘We zijn zeer tevreden over de kwaliteit’, vertelt de één onder het genot van een broodje. ‘Het klopt altijd precies wat ze leveren’, vult de ander aan. 

 

Moeiteloos in radius

In de werkplaats demonstreert de Hulk wat hij kan. Een IPE 450 profiel wordt gebogen, maar dat is nog lang niet de uiterste krachtinspanning die de machine kan leveren. Want daarna wordt een enorme buis, ‘je kan er bijna doorheen kruipen’, gebogen. De bezoekers kijken kritisch mee, als het profiel en de buis verschillende keren door de wals gaan zodat het product uiteindelijk .voldoet aan de eisen van de klant.

 

Om de ruim 50 ton zware machine te kunnen plaatsen, waren er wel aanpassingen nodig in de werkplaats waar de machine nu staat. Zo moesten andere machines plaats maken voor de Hulk en werd een met heipalen verstevigde grote put gemaakt waar de machine door een versterkte mobiele kraan in werd gehesen. Op deze manier is er ook vanaf de werkvloer goed zicht op de machine zonder dat de werknemers een trap op hoeven, want een groot deel van de machine zit nu onder de vloer. Voor de bezoekers werd een aantal traanplaten vervangen door roosters zodat ook kon worden bekeken wat zich onder de Hulk afspeelt.

Inmiddels draait de machine al weer een tijdje productie, volgens Koenhein tot grote tevredenheid. ‘Zoals alle andere machines van deze fabrikant, werkt deze machine ook weer fantastisch. De machine heeft een buis van 508 x 36 mm al moeiteloos in zijn radius geduwd.’  

 

Inductie buigen

Van Rijsoort Bending had nog ander nieuws voor haar klanten. Vanaf volgend jaar is het namelijk ook mogelijk om inductief te buigen. Dit werk werd eerder al wel in Nederland gedaan, maar verhuisde naar België waardoor klanten nu voor het warm buigen van materialen naar het buitenland moeten. Omdat dit ook weer een grote machine wordt, gaat het bedrijf hiervoor een nieuwe loods bouwen. ‘We buigen in ons bedrijf nu alleen nog maar koud’, vertelt Koenhein. ‘Maar hiermee komen we aan de grenzen van de capaciteit. Het materiaal gaat dan scheuren of schiet in de plooi. Het voordeel van warm buigen is dat je kleinere bochten kan maken. En dat is belangrijk voor bijvoorbeeld de warmtenetten die in Nederland aangelegd gaan worden. Vanuit de NEN-norm moeten die buizen overigens ook warm worden gebogen. En dat kunnen we volgend jaar dus ook.’ 

 

Eerste buigmachine

Van Rijsoort Bending vierde overigens niet alleen de komst van de Hulk naar Klaaswaal, maar ook het heugelijke feit dat het bedrijf inmiddels 115 jaar bestaat. Van Rijsoort Bending werd namelijk in 1903 in Rotterdam opgericht als koperslagerij en fabrikant van ketelapparaten voor de binnenvaart. Het bedrijf verrichtte in de scheepvaart destijds reparaties in de haven. 

Bij de introductie van RVS was het bedrijf een van de eersten in het land die een buigmachine aanschafte. Krom buigen door het warm stoken, van toen nog koper, kon immers niet meer met het nieuwe materiaal. ‘En steeds vaker kwam een buurman vragen of we voor hem een stukje konden buigen’, vertelt Koenhein. ‘Dat gebeurde zoveel, dat we binnen de kortste tijd vijf machines hadden staan.’ Nadat het bedrijf in de Tweede Wereldoorlog nog kapot werd gebombardeerd, verhuisde het in de jaren zeventig naar Klaaswaal waar nog veel grond beschikbaar was en het bedrijf eenvoudiger kon uitbreiden. 

De eigenaren besloten dat het bedrijf een moderniseringsslag moest maken. Er werden nieuwe machines gekocht en nieuwe loodsen geplaatst. Totdat de crisis toesloeg en de investeringen op een laag pitje werden gezet.

De laatste jaren is het echter weer volop druk in het bedrijf. Een paar jaar geleden werd besloten verder te professionaliseren. Het bedrijf moest de omslag gaan maken van een gezellig familiebedrijf naar een professioneel bedrijf. ‘Het ging goed met het bedrijf en we hadden lokaal wel veel klanten, maar we wilden ook de grotere klanten gaan bedienen. Vandaar ook de aanschaf van de Hulk.’  

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

20 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago