De invloed van de LME op de aluminiumprijs

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Lambert van de Schans, projectmanager aluminium bij MCB Nederland gaat speciaal voor Vraag & Aanbod in op ontwikkelingen in de aluminium markten. Dat doet hij maandelijks. Deze maand behandelt hij de de invloed van de London Metal Exchange (LME) op de aluminiumprijs.

‘Ik krijg regelmatig de vraag hoe het nou zit met de London Metal Exchange, de LME, een belangrijke component van de aluminiumprijs. Ik licht het hierna graag toe.De LME is een beurs in Londen waar materialen als aluminium verhandeld worden, in China heet een vergelijkbaar initiatief de SME. Dat handelen gebeurt door brokers, nog steeds zoals vroeger bij de AEX in een zogenaamde ‘ring’. De belangrijkste brokers zitten in de ‘binnenring’, zij bepalen de prijzen. Elke dag wisselt de LME-koers op basis van vraag en aanbod. Dat heeft directe invloed op de verkoopprijs van aluminium. Eigenlijk verandert de prijs per minuut, maar we gaan bij MCB uit van dagprijzen. De LME wordt verhandeld in dollars, dus de koers bepaalt de prijs ook mede. In dollars kan een prijs bijvoorbeeld flink stijgen, bij een koersdaling blijft de euro-prijs dan redelijk stabiel.’

 ‘De LME gaat om 15.00 dicht (NL-tijd 16.00) en de dag erop om 08.00 (09.00 NL) weer open. In die periode draait de markt natuurlijk door. Fabrieken hebben allen hun eigen strategie hoe men het metaal indekt. Vroeger was het volgen van de aluminiumprijs heel gemakkelijk, deze liet soms maandenlang dezelfde beweging zien. De laatste jaren is die beweging veel grilliger, en kunnen de verschillen per dag al flink schommelen. Ik kijk zelf vaak naar wat de LME in dollars doet: op basis van de historie zie ik het meteen als de prijs op een laag niveau zit, en daarmee weet ik ook dat de kans dat de LME-prijs gaat stijgen groter is dan dat hij nog verder daalt. Maar dan neem je geen marktinvloeden mee, en die wisselen elkaar steeds sneller op.’


Als je net als MCB voor de voorraad koopt, zijn bestelmomenten heel belangrijk. Als de levertijden kort zijn, nemen de voorraden in de markt af, vaak zitten we dan met dalende prijzen of zelfs op de bodem. Rond deze momenten beginnen de bedrijven hun voorraad aan te vullen, levertijden lopen weer op en ook de prijzen trekken aan. We noemen dit het restocking effect. Daar is de laatste jaren echter weinig van te merken, vanwege o.a. de groeiende invoer vanuit China. Maar ook daar zit een schommeling in.
Op langere termijn kunnen we zeer grote orders bij de aluminiumfabriek vastzetten, voor over een jaar zelfs. Daarmee kun je bij grote tonnages zorgen dat je een vaste prijs hebt. Als de LME zakt is dat heel jammer voor de koper, maar als hij stijgt is heeft hij geluk.’

Lambert zal het de volgende maand hebben over andere factoren dan de LME die de prijs van aluminium bepalen.