Categories: Actueel

De Lijn plaatst opnieuw grote order bij VDL Bus & Coach

Het gaat om 67 Citea’s SLE en negen Citea’s SLFA (gelede bussen). Daarnaast is er vooruitzicht op uitbreiding van deze order begin 2016 met nog eens 121 Citea’s SLE en tien rijschoolbussen, Citea’s SLE met een tweede set pedalen voor de rij-instructeur. De nieuwe bussen worden in ons land geproduceerd bij VDL Bus Roeselare en begin 2016 geleverd. Ze worden op diverse lijnen in Vlaanderen ingezet. Na de bestelling van 120 hybride stadsbussen is dit de tweede grote bestelling die De Lijn bij VDL plaatst binnen twee jaar tijd. Het overgrote deel van de order van De Lijn bestaat uit Citea’s SLE, waarbij LE staat voor Low Entry. De lage vloerconstructie bij de in- en uitstapdeur zorgt voor optimale toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers en passagiers met kinderwagens.

De Citea’s SLE voor De Lijn hebben een lengte van 12 meter en bieden plaats aan 110 personen (37 zitplaatsen en 73 staanplaatsen). De gelede Citea’s SLFA (Low Floor Articulated) hebben een lengte van 18 meter en zijn uitgevoerd met 47 zitplaatsen en 114 staanplaatsen. In het gedeelte voor de geleding is een groot platform dat tegelijkertijd plaats biedt aan een rolstoel en aan een kinderwagen. Bij de inrichting van de Citea SLFA is veel aandacht besteed aan de doorstroming van en naar de in- en uitstapdeuren. Airconditioning zorgt bij beide modellen voor extra reiscomfort. De nieuwe bussen zijn volgens De Lijn een verbetering voor onder meer het brandstofverbruik, de milieu-impact, de toegankelijkheid en het comfort.  De Lijn is de commerciële naam van de Vlaamse Vervoermaatschappij, een autonoom overheidsbedrijf voor het stads- en streekvervoer met bus en tram in Vlaanderen. De Lijn streeft naar kwaliteitsvol en klantgericht openbaar vervoer. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan een stipte, betrouwbare en snelle dienstverlening met voldoende capaciteit, frequentie en veiligheid. In totaal zijn hier zo’n 10.500 mensen tewerk gesteld. Ongeveer 8.100 daarvan werken bij de V.V.M. De Lijn. De overige 2.400 werken bij busondernemingen die rijden in opdracht van de V.V.M. De Lijn.

VDL Bus & Coach

De kernactiviteiten van VDL Bus & Coach bestaan uit de ontwikkeling, productie, verkoop en aftersales service van een breed pakket bussen, touringcars en chassis modules en de in- en verkoop van gebruikte bussen. VDL Bus & Coach bestaat uit meerdere werkmaatschappijen die gezamenlijk actief zijn op de wereldmarkt. De productie vindt plaats in Nederland en België. VDL Bus & Coach is inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste busproducenten in Europa. VDL Groep VDL Bus & Coach is onderdeel van VDL Groep. VDL Groep, met het hoofdkantoor in Eindhoven, Nederland, is een internationale industriële onderneming die zich toelegt op de ontwikkeling, productie en verkoop van halffabricaten, bussen en overige eindproducten en de assemblage van personenauto’s. Sinds de oprichting in 1953 is dit familiebedrijf uitgegroeid tot een onderneming met 87 werkmaatschappijen, verspreid over 19 landen en met ruim 10.400 medewerkers. De busdivisie bestaat uit chassis & chassis modules, touringcars, openbaarvervoerbussen, mini- & midibussen, speciale voertuigen en gebruikte bussen. De divisie eindproducten is veelomvattend: veersystemen voor de automotive industrie, warmte-, koel- en luchttechnische installaties, productieautomatiseringssystemen, installaties voor de olie-, gas- en petrochemische industrie, systemen voor de agrarische sector, containerhandlingsystemen, afvalinzamelingsystemen, sigaren- en verpakkingsmachines, componenten voor bulkhandling en afzuiginstallaties en systemen voor explosie- en brandbeveiliging.

https://www.delijn.be

www.vdlgroep.com

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago